Tamar Ucar, rektor på Brukets skola i Örebro. Foto: SVT

Rektorn: ”Stödet måste sättas in så tidigt som möjligt”

Publicerad

Att få studiehandledning på sitt modersmål är nödvändigt för många elever i den svenska skolan. Men sätter man in hjälpen när eleven redan misslyckats flera gånger är det för sent. Det säger Tamar Ucar, rektor på Brukets skola i Örebro, där nästan alla elever har ett annat modersmål än svenska.

Brukets skola i Örebro är en liten F-3-skola med drygt 130 elever. På skolan har 95 procent av eleverna ett annat modersmål än svenska och de senaste åren har man även tagit emot många barn som nyligen kommit till Sverige. 

SVT Nyheter har berättat om stödinsatsen studiehandledning på modersmål, som blivit allt viktigare då andelen elever i grundskolan som nyligen invandrat till Sverige ökat kraftigt.

Kvaliteten och tillgången på stödet skiljer sig dock stort över landet och många barn får inte den hjälp de har rätt till.

Elever som sitter på mycket kunskap

Men på Brukets skola har studiehandledning på modersmål prioriterats.

En viktig orsak är att skolans tillförordnade rektor, Tamar Ucar, tidigare arbetat som studiehandledare.

– Tänk dig att du kommer till ett land där du inte kan språket och att du ska vara med en lektion som handlar om människokroppen, som du ändå kan en del om. Men eftersom du inte behärskar språket sitter du ändå där i 40 minuter och bara gissar vad läraren säger. Men har du fått studiehandledning innan och lärt dig några ord och begrepp på det nya språket så hänger du med betydligt bättre, säger Tamar Ucar.

– Vi har elever som sitter på mycket kunskap, de har mycket med sig från hemlandet. Men språket stoppar dem från att uttrycka sina kunskaper. Men studiehandledningen gör så att de får en chans att visa vad de kan samtidigt som det underlättar att ta till sig nya kunskaper.

Tidigare är bättre

Tamar Ucar menar också att ju tidigare studiehandledningen sätts in desto bättre.

– Om en elev behöver stöd i årskurs fyra eller fem och inte får det förrän man har misslyckats flera gånger är vi lite sent ute.

Susanna Mkrtchyan jobbar som studiehandledare och modersmålslärare i ryska och armeniska språk på Brukets skola.

I dag har hon studiehandledning med nyanlända Ariyan, 9 år.

Tillsammans går de igenom lärarens material inför en lektion om trafik som klassen ska ha nästa vecka. De jobbar med olika trafikregler och med vilka faror som finns i trafiken.

– Det … är … viktigt att … veta vad man … ska … tänka på … för att vägen till skolan ska bli … säker, läser Ariyan i långsam takt.

”Samarbeta med läraren viktigt”

Som studiehandledare, vilken hjälp behöver man ha från läraren för att göra ett bra jobb?

– Man måste ha ett bra samarbete mellan ämneslärare och studiehandledare. Det är bra att få material från läraren i tid så man kan förbereda eleven för den kommande lektionen, säger Susanna.

De går igenom viktiga begrepp och ord på svenska som Ariyan sen får skriva ner på ryska, som är hans modersmål.

Studiehandledning på modersmål kan ske innan, efter eller under en lektion.

– Med Ariyan sitter vi före lektionen eftersom han har så svårt att förstå svenska. Om vi förbereder bra så kommer han redan att veta allt och kanske också kunna säga något högt inför klassen – det blir lättare för honom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.