På måndagen meddelade Socialdemokraterna att det blir Jonas Nygren, tidigare kommunalråd i Sundbyberg, som tar över som ny chef för Kombispel.
I en första intervju med SVT säger han att arbetet nu handlar om att återupprätta förtroendet för bolaget.
– Det som har kommit fram i media är väldigt allvarligt och därför är en genomlysning väldig viktigt för att se vad som har brustit och vad vi kan göra annorlunda, säger Jonas Nygren.
”En vedertagen metod”
I fredags valde partiet att avsluta samarbetet med telemarketingbolaget Effective Communication, som har haft hand om försäljningen. Enligt Jonas Nygren är det uppenbart att det har funnits stora problem med hur de har arbetat.
– Telemarketing har varit en vedertagen metod som många har använt, och det här företaget har varit en aktör som många stora företag har använt sig utav, som Fortum och Telia. Men nu får vi utvärdera vad det var som gjorde att situationen som uppmärksammades uppstod, säger han.
Kritiken mot både Socialdemokraterna och bolaget har varit hård efter att DN avslöjat hur telefonförsäljarna använt sig av aggressiva säljmetoder till pensionärer.
Svenska Dagbladet har dessutom kunnat berätta att flera personer kring det aktuella callcentret kan kopplas till organiserad brottslighet.
Efter att först ha pausat samarbetet med Effective Communication valde S-ledningen i fredags att sparka vd Jonas Lindholm efter hårt tryck inifrån partiet. Samtidigt uppmanades hela styrelsen också att lämna sina poster.
– Ytterst vilar ansvaret att kontrollera det här på styrelsen, sade S partisekreterare Tobias Baudin i fredags.
Partiledaren Magdalena Andersson har än så länge inte velat kommentera händelserna.
Rådet: Hör av dig till kundtjänst
Vad avslöjandet har gjort med Kombispels rykte vill Jonas Nygren inte spekulera i. Enligt honom har lotteriverksamheten fortsatt många kunder som är nöjda med sina prenumerationer.
– Sedan ska vi alltid förtjäna vårt förtroende. Man ska kunna lita på att vi jobbar på ett bra sätt och att vi är en bra leverantör, säger han.
Vad säger ni till personer eller till anhöriga som har köpt lotter av oseriösa försäljare?
– Då ska man höra av sig till vår kundservice så hjälper vi dem. Om vi inte gör det som man förväntar sig att vi ska göra, då får man gå vidare till Konsumentverket.
– Vi tar alla klagomål och synpunkter på största allvar, säger han.