Kommentaren dyker i regel upp snabbt – kanske en halvtimme efter att en artikellänk som handlar om kropp och hälsa har publicerats på SVT Nyheters Facebooksida.
Det är alltid samma upplägg – en användare som beskriver en viktminskning, följt av två beundrande kommentarer. Kommentarerna finns på en lång rad olika språk – alla med mer eller mindre samma innehåll, och dyker upp på en lång rad Facebooksidor som publicerar material med hälsofokus, svenska så väl som utländska.
Det är inte bara ”Gnuan Acka Jean Achille” som är i farten – det finns en enorm mängd konton med en enorm mängd olika namn.
Väl inne på Facebookprofilen får man en uppmaning att gå in på en blogg. Klickar man, hamnar man först på en ryskspråkig omdirigeringssida, som avgör var i världen man ska hamna – i detta fall en blogg skriven på svenska.
Bloggen påstår sig tillhöra ”Mary Vilhelmsson”, men bilderna är egentligen tagna från brittiska tabloider, och föreställer en helt annan person.
Till slut, lite längre ner i texten, avslöjar ”Mary” att hon vill sälja produkten Fatkiller, som saluförs av företaget ”Aliaz”.
Konsumentverket: En abonnemangsfälla
På Konsumentverket känner man väl till företaget Aliaz, och menar att de ligger bakom flera bluffartade produkter.
Och att flera gått på bluffen.
– Mellan augusti 2013 och idag har vi fått in 94 stycken anmälningar, säger Hans Lundin på Konsumentverket till SVT Nyheter.
Enligt Hans Lundin ägnar sig Aliaz åt något som de betecknar som ”abonnemangsfälla”.
– Det börjar med ett proverbjudande, till exempel på en bantningsprodukt. Läser man det finstilta så ser man att om du tackar ja, så tackar du ja till ett abonnemang. Så du får hem Fatkiller en gång i månaden. Folk märker vanligtvis detta först när de tittar på sitt banksaldo, och undrar vad det är för pengar som flera gånger dragits.
Abonnemangen är sedan mycket komplicerade att ta sig ur.
Uteslutande utländska företag
Information om företaget bakom Fatkiller är mycket knapphändigt på deras sajt, men postbox i Tallinn och adress i Riga anges, om man går igenom deras integritetspolicy.
Detta bekräftas av Konsumentverket.
– Det finns flera företag som sysslar med sådant här, och uteslutande befinner de sig utanför Sveriges gränser. De har ofta en postbox någonstans i Baltikum, menar Hans Lundin.
Hans Lundin säger att bakom Aliaz kan ytterligare förgreningar finnas, med flera andra relaterade bolag i andra länder.
– De är oerhört svåra att komma åt. Och myndigheterna i Baltikum hittar ofta bara en postboxadress, och kan inte följa spåret vidare.
Ett asiatiskt företag?
Företaget som saluför Fatkiller ligger bakom flera andra produkter, så som penisförlängarmedlet ”Horsepower XXL”, som utlovar åtta centimeter längre penis på två veckor.
Redan 2012 rapporterade SVT om Horsepower. Då menade en person som påstådde sig vara vd att bolaget bakom Horsepower var ”ett asiatiskt företag som testat den svenska marknaden”.
Företaget svarar
Skriver man till företagets svenska mejladress kommer ett automatiserat svar på god svenska, därefter följer all kommunikation på engelska.
Var gör ni reklam för era produkter?
– Vi gör primärt reklam online, svarar en icke namngiven representant för Fatkiller, per mejl.
På SVT Nyheters Facebooksida har vi sett flera användare som i kommentarsfältet gör reklam för er produkt. Arbetar dessa människor för er?
– Vi betalar självklart inte någon för att skriva fejk-kommentarer i sociala medier. Om de har skrivit positivt om Fatkiller är vi övertygade att de verkligen är glada och nöjda.