1. Lämna inte ut din e-postadress i onödan
Var restriktiv med att lämna ut din e-postadress i samband med tävlingar, mässor och erbjudanden. När du väl lämnat ut din e-postadress har du mer eller mindre tappat kontrollen över den.
2. Var restriktiv med att avregistrera dig
Att avregistrera sig från reklam genom avregistrering (så kallad unsubscribe) kan vara likställt med att din e-postadress ökar i värde hos spammaren eftersom du indirekt säger att du mottagit spammet och kanske till och med läser det. Du kan alltid avregistrera dig om du vet att du en gång själv valt att registrerat dig för ett reklammejl eller nyhetsbrev.
3. Banker skickar ingen känslig information över mejl
Banker och likande institutioner lämnar aldrig känslig information över e-post eller ber dig fylla i känsliga uppgifter på internet. Om någon frågar efter känsliga uppgifter över e-post är det troligen bedrägeriförsök – så kallad phishing. Kontakta din bank om du är osäker.
4. Kontrollera avsändaren
Ett sätt att avslöja om ett e-postmeddelande är phishing är att kontrollera avsändaren och hemsideadressen. Till exempel har adresser såsom www.norda-bank.net och www.swedbank.com använts i phishingsammanhang. De riktiga adresserna är www.nordea.se och www.swedbank.se.
5. Använd sunt förnuft
Är ett erbjudande för bra för att vara sant eller har du vunnit något i en tävling du inte ens visste du var med i är det högst troligen spam eller phishing. Så fort något verkar misstänkt – var försiktig och lämna aldrig ut känsliga uppgifter.
6. Skaffa en separat mejladress
Ha en separat mejladress som du lämnar ut på nätet, men som du aldrig själv kommunicerar ifrån. På så sätt slipper du att din ”ordinarie” mejladress sprids.