Majoriteten av alla klagomål på elhandelsföretag som kommer in till Konsumenternas elmarknadsbyrå rör ett fåtal företag. Det visar en lista som offentliggjorts av Konsumenternas energimarknadsbyrå. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT

Så svarar Elbolagen på klagomålslistan

Uppdaterad
Publicerad

Tre av bolagen som SVT varit i kontakt med jobbar alla för att bli bättre och komma bort från listan. Men ett av dem – Stockholms elbolag – ifrågasätter Energimarknadsbyråns trovärdighet.

Göta energi ägs av ett norskt bolag som ingår i Fortum-koncernen och är det största bolaget på listan. Deras uppsökande försäljare anklagas för att ha lovat ett lägre pris än det som sedan stått på fakturan kunden fått.  

– Elbranschen är en komplex bransch där priset vid köptillfällen kan ändra sig i relation till när man påbörjar sin leverans eftersom priset på elmarknaden är rörligt, säger Martin Lindegaard, varumärkeschef Gota energi.

Så det handlar inte om att försäljaren gett ett pris som de sedan inte hållit?

– Det kan jag inte svara på specifikt. Vi har tydliga manus som våra säljare ska förhålla sig till.

Bland klagomålen mot Nordic green energy som säljer förnybar el från vattenkraft, vindkraft och solkraft finns anklagelser om att personer fått sin namnteckning förfalskad när de tackat nej till att teckna avtal.

– Vi har inget konkret svar på enskilda klagomål. Vi tar väldigt allvarligt på hur våra kunder upplever det. Varje klagomål som vi får kännedom om reglerar vi genast. Vi kontaktar kunden och går igenom vad som hänt och reglerar ärendet så att kunden blir nöjd, säger Erki Milistver, vd Nordic green energy.  

Kallar konsumentbyrån partisk

I topp på klagomålslistan ligger Stockholms elbolag. Fredrik Steen, custom relations manager, menar att Energimarknadsbyrån går de stora elproducerande bolagens ärenden genom att lista främst mindre bolag.

– Det här verkar vara ett verktyg för de stora kraftproducenterna att attackera oberoende aktörer.  

Energimarknadsbyråns vd Anna Carlén håller inte med.  

– Vi har en majoritet av myndigheter i vår styrelse och Konsumentverket har ordförandeposten, så vi är en självständig konsumentbyrå. Stockholms elbolag har fått information om klagomålen kvartalsvis. Det är sant att de har väldigt många klagomål.  

Varför är det framförallt små företag på listan?  

-Vi har även ett stort företag med på listan så det stämmer inte att det bara är små företag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.