Foto: TT

Så undviker du att bli lurad under Black Friday

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska superrean Black Friday tycks ha blivit tradition även i Sverige. Men hur undviker man att shoppa mer än man behöver när reapriserna lockar?

– Gör research för att se om priset verkligen är så fördelaktigt som det ser ut, säger Niclas Ernebratt på Konsumentverket.

De röda realapparna kan bli den svåraste frestelsen att motstå den här helgen som startar med Black Friday den 23 november. Förra året konsumerade svenskarna för 5,3 miljarder kronor under superrean, i år väntas vi shoppa ännu mer.

Men det gäller att ha gjort egen research om man ska undvika att bli lurad, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

– I en perfekt värld ska man kunna lita på samtliga budskap inom marknadsföring, men så är det tyvärr inte, och då krävs det att konsumenterna granskar och söker information med hjälp av till exempel prisjämförelsesajter.

Priser höjs för att sänkas

Enligt Niclas Ernebratt är ett av de största problemen under reor som Black Friday att priser på produkter höjs för att sedan sänkas under rean.

– En känd problematik är att reapriset jämförs med ett påstått ordinariepris, men det ordinarie priset har ibland aldrig tillämpats och ibland tillämpades det för väldigt länge sedan.

Denna taktik att locka kunder förekommer, enligt Konsumentverket, i detaljhandel som säljer hemelektronik, möbler, sportutrustning, babyprylar och leksaker.

Gör research

För kunden är det svårt att upptäcka den typen av strategi i butiken, därför ska man ta reda på så mycket som möjligt om det man vill köpa i förväg, säger Niclas Ernebratt.

– Man ska inte förlita sig på alla de här budskapen om fördelaktiga priser. Som konsument bör man göra egen research, söka information på nätet och använda sig av prisjämförelsesajter för att se om det verkligen är ett så fördelaktigt pris som det påstås i marknadsföringen. Man ska fokusera på vad produkten eller varan faktiskt kostar nu och vad man får till det priset, och inte så mycket på den påstådda prisskillnaden.

Det här behöver tänka på när du handlar på rea

  • De produkter som säljs under rean ska ingå i ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att köpa in ett tillfälligt parti mobiltelefoner för att sedan rea ut dem.
  • Rean ska pågå under en begränsad tid. Exakt hur lång tid finns inte reglerat i marknadsföringslagen, men ett förtydligande från marknadsdomstolen ger vägledning: En rea får pågå i några få veckor – och högst två månader per år.
  • Det som säljs på rea ska säljas till ett ”väsentligt lägre pris” än butikens ordinarie pris på varan eller tjänsten. Man kan heller inte jämföra ett kampanjpris med ett påhittat ordinarie pris, som aldrig har tillämpats.
  • Företag får inte göra reklam för en reaprodukt om det inte finns tillräckligt många produkter för att motsvara den förväntade efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Om varan tar slut kan butiken erbjuda en likvärdig, eller bättre, vara.
  • Det är förbjudet att göra reklam för produkter som inte finns på riktigt, i syfte att sälja en dyrare produkt.
  • Butiker får neka dig bytesrätt eller öppet köp på reavaror, men du har alltid rätt att reklamera en vara om du upptäcker att det är något fel på den.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.