Black Friday är mycket viktig för vår försäljning. Det är den största veckan förutom julen, säger Emelie Johansson, butikschef för en guldbutik i Norrköping. Foto: SVT

Black Friday väntas omsätta miljarder

Uppdaterad
Publicerad

I år infaller Black Friday den 23 november och Svensk handel räknar med att varannan svensk kommer handla både i butik och på nätet.

Under dagen räknar Svensk handel med en omsättning på mellan 6,4 och 6,6 miljarder kronor – vilket är en ökning med 18-25 procent i jämförelse med förra året.

– Black Friday slog igenom i Sverige för fem-sex år sedan men vår bild är att Black Friday förra året exploderade och överträffade tidigare försäljning, säger Johan Davidson, chefsekonom, Svensk handel.

”Folk vet att den här dagen kommer”

Det är kläder, hemelektronik och produkter för skönhet och hälsa som det tidigare har sålts mest av. Svensk handel räknar också med att fyra av tio handlare kommer att ha någon form av kampanj vilket är en ökning med 30 procent från 2017.

– Jag tror att folk har blivit mer medvetna om den här dagen. För varje år så ökar intresset och de vet att den här dagen kommer varje år, säger Kenneth Malmberg, centrumchef i Norrköping.

Centrumchef Kenneth Malmberg och butikschef Emelie Johansson berättar mer om Black Friday i klippet ovan.

Black Fridays omsättning tidigare år

2017: 5,3 miljarder kronor

2016: 6,5 miljarder kronor

2015: 2,3 miljarder kronor

Källa: Svensk handel

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.