Sexuella trakasserier, hets mot folkgrupp, hot om våld, doxing (att publicera andras personuppgifter), spammande, flaming (att till exempel kritisera någons spelinsats på ett kränkande sätt) och griefing (att avsiktligt sabotera för det egna laget) är alla exempel på det forskarvärlden kallar toxiska beteenden i onlinespel.
Yngre män
De som gör sig skyldiga till det här tenderar att vara impulsiva yngre män eller pojkar, enligt Rabindra Ratan, lektor och forskare i mediepsykologi vid Michigan State University.
Han tror att en del av problemet är att det finns en alltför stor acceptans för toxiska beteenden i gamingvärlden.
– Tyvärr exponeras vi ofta för antisociala normer i spelen, och alldeles för få säger ifrån. Då är det lätt att andra tar efter de toxiska beteendena, säger han.
Kan vara skadligt
Över 80 procent av vuxna 18-45 år som spelar onlinespel har nyligen blivit utsatta för någon form av kränkande beteende, enligt en studie från Anti-Defamation League där 1000 amerikaner deltog. Av de utsatta rapporterade 11 procent att de fick depressiva tankar eller självmordstankar av trakasserierna.
Många spelföretag har lanserat verktyg för att komma till rätta med problemet. Däribland modereringsverktyg för röstchattar och funktioner för att anmäla spelare som beter sig illa.
”Såg ifrån – var inte ett fån!”
Samtidigt vill forskaren Rabindra Ratan se fler spelare som aktivt står upp mot toxiska beteenden.
Han pekar på en studie där tre av fyra svarade att man borde säga ifrån mot rasistiska, sexistiska eller homofobiska kommentarer. Samtidigt svarade mindre än en femtedel av dem att de faktiskt gör det.
– Jag vill uppmuntra era tittare att säga ifrån – inte vara ett fån, säger han.
Kan toxiska beteenden smitta? Är tävlingsinriktade spel värre än andra? I klippet går Rabindra Ratan igenom vad som är sant och falskt om kränkande beteenden i onlinespel.