Presskonferans med SAS ordförande Fritz Schur (mitten) och vice ordförande Jacob Wallenberg (till vänster). Foto: Scanpix

SAS ska konkurrera i Europa

Uppdaterad
Publicerad

Efter hårda förhandlingar har alla åtta fackförbund slutit avtal med SAS. Sist ut var det danska kabinfacket.

17:45 Regeringen kommer att föreslå för riksdagen om att bevilja ett lån till SAS på 749 miljoner kronor till och med 2015.

– En uppgörelse har nåtts, där parterna har visat mycket stort ansvar för SAS framtidsutsikter. Jag har förståelse för de svåra beslut och betydande uppoffringar som de anställda i SAS tvingats göra mot bakgrund av bolagets svåra situation.

SAS AB

Den svenska regeringen, liksom de norska och danska, kommer nu att delta i en kreditfacilitet som ger stabilitet och skapar förutsättningar för bolaget att genomföra sin affärsplan. Nu inleds ett intensivt arbete för SAS och berörda parter att göra bolaget lönsamt och konkurrenskraftigt, säger finansmarknadsminister Peter Norman i ett pressmeddelande.

17:07 – Nu är det business as usual, nu ska vi flyga precis som vi brukar, sade Schur.

Att vissa flyg ställdes in under måndagen berodde på ovanligt många sjukanmälda, men nu ska allting rulla på som vanligt, lovar han.

Alla stora besparingar måste få ta tid och genomföras i omgångar, svarar Schur på frågan om varför inte sparpaketet drivits igenom tidigare.

Wallenberg:

– Styrelsen under Fritz Schurs ledning har hela tiden aktivt bearbetat de här frågorna. Våra problem har inte varit aktivitetsnivå. Det är inte ambitionsnivån det varit fel på, utan förmågan att genomföra, säger han.

– Vi har kommunicerat hela tiden hur viktigt det varit att effektivisera bolaget.

Inga kända planer finns på att ombilda styrelsen, säger Wallenberg.

Nu kommer det att dröja innan nästa stora sparplan, enligt Schur.

– Det är inga tänder kvar att dra ut, säger han.

16:59 – Pris beror på tillgång och efterfrågan, det gäller även flygbolag, säger Schur som inte offentligt vill spekulera i vad försäljningen av flygbolaget Wideröe kan ge.

Försäljningen kan komma att genomföras på mindre än ett år, uppskattar styrelsen.

– Det har funnits en mängd destinationer där SAS inte kunnat konkurrera, men nu kan vi det, säger ordförande Fritz Schur.

SAS har i genomsnitt tolv år gamla plan, precis som konkurrenten Lufthansa. Men nu kommer bolaget att kunna att förnya planparken, framhåller Schur.

Huruvida SAS ska säljas är inte en styrelsefråga, säger han.

– Vi som styrelse har som uppgift att skapa ett företag som står på egna ben.

16:53  Fritz Schur tror inte att det ska vara några problem att fullfölja planen med bankerna när avtalen med facken nu är i hamn.

16:43 – Det är en glädjens dag. Vi har tillsammans räddat det här bolaget, säger styrelseordföranden Fritz Schur.

16.42 – Styrelsen ska skapa ett bolag som ska stå på egna ben. Om det ska säljas är upp till ägarna, säger styrelseordföranden Fritz Schur.

16.40 – Vi måste ner i kostnad och bli ett direkt alternativ till Norwegian och EasyJet, säger Jacob Wallenberg, styrelseledamot i SAS.

– Alternativet har hela tiden varit gigantiska problem för SAS. I dag har vi skapat förutsättningar för att klara oss själva, säger han.

16.35 – Nu är det upp till SAS att visa att vi kan konkurrera , säger ordföranden Fritz Schur. 

16:10 Risken för konkurs är med de uppgörelser som nu har träffats i princip undanröjd, säger SAS informationschef Johan Dyrendahl, enligt TT.

– Rent formellt ska den här medlemsomröstningen göras. När den är överstökad har vi vårt kreditavtal och därmed har vi en stabil finansiell bas att stå på, säger han.

Han tillägger att SAS nu hoppas att flygbolagets kunder ska känna sig trygga när de köper biljetter av bolaget igen.

– Det är beklagligt att det skulle bli så turbulent i veckan.

15:53 – Jag tror alla tycker att det är skönt att vi är i hamn så här långt, säger Svensk Pilotförenings förhandlingschef Tommy Larsson till TT.

Nu är det upp till styrelsen att avgöra om det räcker, lägger han till.

Svensk Pilotförening har gått med på sänkta löner med 12 procent, ökad arbetstid från 42 timmar per vecka till 47,5 timmar, och premiebaserad pension i stället för förmånsbaserad. Däremot blir pensionsåldern även i fortsättningen 60 år.

– Vi har ställts inför ett ultimatum. Det har inte funnits tid att få igenom några egna förslag, det är en reducering på sett samtliga delar.

TT: Vad har ni fått för reaktioner från medlemmarna?

– Medlemmarna är oerhört lättade att de har ett jobb att gå till, även om det naturligtvis finns synpunkter på företagets agerande. Jag tror det kommer ta tid att bygga upp förtroendet för ledningen.

15:41 ”Åtta av åtta nya fackliga avtal har skrivits på den 19 november – det danska pilotförbundets avtal är villkorat av att det får godkänt av en tredjedel av medlemmarna”, skriver SAS styrelse i ett pressmeddelande.

15:38 – Då var åtta av åtta avtal på plats och det är fantastiskt glädjande. Det här är ett resultat av ett oerhört hårt arbete och ett stort ansvarstagande av framför allt de fackliga. Det är en stor dag för SAS i dag, säger SAS vd Rickard Gustafson efter förhandlingarna.

– Vi har gjort en stor transformation av vårt företag på en väldigt kort tid. det är klart det varit intensivt.

–Vi vill fortsätta växa. Det är en offensiv plan.

15:20 Enligt uppgifter ska SAS styrelse träffas med bankerna senare under måndagen. Mötet kommer att avgöra om avtalen mellan SAS och fackföreningarna är tillräckligt bra för att få fortsatt finansiering, uppger NTB.

15:11 Enligt ett pressmeddelande från CAU har facket gått med på SAS krav på förändrad arbetstid från 44 till 47,5 timmars arbetsvecka.

De har också gått med på att avstå en månadslön per år.

Avtalet ger också möjlighet till arbete i 13 timmar under en arbetsdag.

– Ledningen insåg att våra krav var rimliga och tillräckliga, skriver de.

15:09 CAU säger att orsaken till att förhandlingarna dragit ut på tiden är att SAS bjöd in dem till förhandlingar så sent.

14:57 Ett avtal är klart uppger NTB. Därmed är avtal skrivna med alla flygfack.

14:48 Sture Stölen, SAS chef för investerarrelationer säger till TT att betygssänkningen inte var oväntad.

– Vi har ju haft en dialog med Standard & Poor's rätt länge och det var inte helt oväntat att de skulle ta ett beslut. Det hänger ihop med osäkerheten som finns just nu, säger han.

– Vi har inga lån eller andra transaktioner knutna direkt till kreditbetyget, så direkt påverkar detta oss väldigt lite. Men det är klart, det får en negativ inverkan någonstans, säger Sture Stölen, SAS chef för investerarrelationer, till TT.

14:40 NRK frågade Bente Sorgenfrey om hon tror att allt kommer att vara klart innan klockan 15:

– Det hoppas jag, säger hon.

14:32 – Det ser mycket ljusare ut nu än det gjorde tidigare i dag. Vi tror att en lösning närmar sig, men det är för tidigt att säga när, säger SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen till VG.

14:19 Enligt en källa till Aftenposten förhandlas det nu utan pauser.

14:05 Bente Sorgenfrey, ordförande på huvudfacket FTF, säger till VG att förhandlingarna börjar gå mot sitt slut.

– Ja, det närmar sig en överenskommelse, säger han till VG.

Bente Sorgenfrey ska även i ett sms till Expressen gett indikationer på att parterna börjar närma sig ett avtal.

13:49 Standard & Poor's sänker SAS kreditbetyg från B-minus till CCC-plus, skriver ratinginstitutet i ett pressmeddelande, uppger TT.

Det nya lägre betyget har negativa utsikter, vilket innebär att ytterligare sänkningar kan bli aktuella.

13.30 Det danska kabinfacket CAU har inte kastat in handduken i förhandlingarna om ett krisavtal med SAS.

”Det går framåt”, hälsar CAU:s ordförande Helge Thuesen via e-post från FTF-ordföranden Bente Sorgenfrey som nu deltar i förhandlingarna med SAS.

13.00 Enligt Danmarks Radio är nu hela SAS styrelse samlad på Kastrup, vilket kan vara ett tecken på att en uppgörelse är nära.

12.50 Det avtal som Unionen träffat med SAS innebär inga sänkningar av den fasta grundlönen, men däremot sänkta traktamenten och tilläggsavgifter. Arbetstiden höjs från 42 timmar per vecka till 47,5 timmar och pensionsåldern höjs till 65 år. Läs mer om Unionens avtal med SAS här.

– Det har varit en väldigt tuff förhandling, och det var inget lätt beslut. Medlemmarna kommer att få dra ett tungt lass för att göra SAS konkurrenskraftigt, säger Niklas Hjert.

12:40 SAS har man nu kallat in huvudfacket, FTH, och deras chefsförhandlare, Bente Sorgenfrey till förhandlingarna. Detta eftersom CAU ännu inte lyckats komma överens med SAS, rapporterar norska VG.

12.05 SAS styrelseordförande Fritz Schur är nu på plats vid förhandlingarna på Kastrups flygplats för att hjälpa till att hitta en lösning mellan SAS och den danska kabinpersonalen, rapporterar dr.dk.

SAS styrelseordförande Fritz Schur anlände till förhandlingslokalerna i Köpenhamn vid 11.50. Han ville inte lämna några kommentarer överhuvudtaget och yttrade inte ett ord när han passerade medieuppbådet, enligt TT:s reporter på plats.

Schur kom tillsammans med SAS vice ordförande, Jacob Wallenberg.

11:20 Fortfarande är det bara danska kabinfacket CAU som inte skrivit på ett avtal med SAS.

SVT:s Peter Rawet, som forfarande befinner sig på Kastrups flygplats, säger att det finns ett stort internt tryck på CAU att nå ett avtal.

– Historiskt sett är CAU en av de mest stridsvilliga fackförbunden på den här sidan alperna. Men de har ett stort internt tryck på sig när övriga sju har sagt ja, säger han.

SVT: Vad tror du om att aktien stigit så mycket under morgonen?

– Aktien var enormt sänkt innan i och med den överhängade risken för konkurs. När det nu verkar som att SAS överlever passar många på. Många är sugna att tjäna pengar, när den är så billig, säger han.

10.50 SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen bekräftar i ett sms till dr.dk vid tio-tiden att förhandlingarna med danska kabinfacket CAU fortsätter.

Enligt danska TV2 handlar förhandlingarna nu om arbetstiden. Kabinpersonalen i Norge gick med på att höja sin arbetstid från 44 till 47,5 timmar i veckan, men det vill inte CAU gå med på.

10:09 SAS-aktien har vid 10-tiden stigit till 7 kronor, vilket är ett lyft på 25 procent. Siffran kan jämföras med en bottennotering för aktien på 4:80 kronor i torsdags, skriver TT.

Vid senaste årsskiftet låg SAS-aktien på 8:02 kronor efter ett kursras på 64 procent under 2011.

SAS-aktien kostade som mest cirka 340 kronor under sommaren 2007.

10:07 Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen av Svensk Pilotförening, bedömer att han har medlemmarna bakom sig i uppgörelsen om kraftiga försämringar av löner, pensioner och arbetstider.

– Jag har träffat väldigt många medlemmar, och min bedömning är att de varit beredda att ta det här. Men det är tufft och det beteende som SAS har uppvisat är under all kritik, säger han till TT.

Enligt Gustafssons bedömning har det återstående facket, danska kabinanställda, egentligen inte har något större förhandlingsutrymme.

– Kravet på oss alla har varit att fullt ut leverera vad SAS kräver, säger han.

09.58 SAS-aktien fortsätter att stiga på Stockholmsbörsen. Strax innan 10-tiden hade den gått upp över 23 procent, till 6,90 kronor.

09.32 Här är de åtta facken som förhandlar med SAS.

09.20 Samtalen mellan SAS och CAU fortgår.Strax före klockan nio kom vd Rickard Gustafson ut från förhandlingslokalen till det väntande pressuppbådet.

– Det har förhandlats hela natten. Många har gjort en stor insats. Men det fattas fortfarande en fackförening, danska kabinfacket CAU, sade Gustafson till TT.

– Förhandlingarna fortsätter. Vi måste ha alla föreningarna med på vagnen.

09:08 SAS-aktien stiger kraftigt efter att Stockholmsbörsen öppnat. Klockan 9.05 hade den gått upp 22 procent, till 6.85 kronor, rapporter TT.

09:01 ”Förhandlingar fortsätter och SAS kommer att publicera ytterligare information så snart som det blir tillgängligt.” skriver SAS i ett pressmeddalande som gick ut för en stund sedan.

08.28 SAS och norska kabinfacket NKF är nu överens om ett avtal. Därmed återstår endast att teckna avtal med det danska kabinfacket.

08.14 Enligt Danmarks Radio har de två återstående facken lämnat bud till SAS, skriver TT.

Lyckas man enas återstår därefter för SAS styrelse att summera om villkoren uppfyllts som ställts av ägarna och bankerna för att bevilja ett nödvändigt lånelöfte på 3,5 miljarder kronor. Där ingår bland annat att SAS ska minska administrationen med 800 personer. Tillsammans med de nya avtalen med flygfacken ska detta ge en kostnadsminskning på 3 miljarder kronor.

Därtill ska bolaget sälja tillgångar för omkring 3 miljarder kronor.

08.00 Här kan du läsa en sammanfattning av nattens händelser.

07.43 SVT:s Peter Rawet har pratat med SAS som säger att förhandlingarna fortfarande pågår med två fackföreningar och att det inte finns någon tidsplan för de fortsatta förhandlingarna.

07.10 Unionens Cecilia Fahlberg var med i Gomorron Sverige och sa att hon är missnöjd över att facket backat i förhandlingarna och att SAS skött förhandlingarna väldigt illa.

–Jag är ganska kritisk till den process som varit och att man uttrycker att man måste komma ned på vissa nivåer. Det handlar om att folk måste orka arbeta. Det är tufft att arbeta i luften, säger hon.

06.51: Robert Gustafsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, bekräftar för expressen.se att Svensk Pilotförening fått ett muntligt besked om att SAS godtagit piloternas bud.

06.31 SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen säger att piloterna i Danmark, Norge och Sverige ”visat stort ansvar” genom att skriva på avtalen. Men hon påpekar att även om de två sista förbunden säger ja så har inte SAS fått sin sparplan ända in i mål.

– Ytterst är det styrelsen som ska ta ställning till om det finns förutsättning att driva planen vidare, säger hon till nyhetsbyrån Ritzau.

06:15 SAS presschef Elisabeth Manzi uppger att samtliga tre pilotföreningar har skrivit på avtalet. Hon säger till TT att det nu bara saknas avtal med två förbund: danska kabinföreningen CAU och Norsk kabinförening NKF.

06:10 SVT:s Peter Rawet träffade Unionens Cecilia Fahlberg som var missnöjd. Hon sa att hon inte kan svara på frågan om företaget är räddat på sikt efter att facket enligt henne har backat i förhandlingarna. Hon berättar att facket backat om arbetstiderna men att grundlönen är oförändrad.

Hon säger också att förhandlingarna har skötts väldigt illa av företaget.

06:09 Fritz Schur, som tidigare lämnade högkvarteret i en bil och uppgav att han skulle till Stockholm, är tillbaka i Köpenhamn. Strax före klockan sex kördes han till huvudentrén.

05:58 Ett av de två norska pilotfacken har skrivit under ett nytt avtal med SAS, rapporterar NTB. Det är facket som representerar de tidigare Braathens-piloterna, SAS Scannor (SNF), som har sagt ja. Avtalet innebär försämringar i lön och pension.

05:52 SAS styrelseledamöter har återvänt till huvudkontoret.

05:47 Robert Gustafsson, ordförande i Svensk Pilotförenings SAS-sektion, säger att de svenska piloterna har lämnat ett slutbud till SAS och väntar på svar.

Gustafsson säger till SVT Nyheter att slutbudet innebär kostnadssänkningar för SAS på 30 procent.

–Vi har sträckt oss så långt som vi bara kan, säger Robert Gustafsson.

05:35 Avtalet innebär inte någon sänkning av de fasta lönerna. Däremot blir det inga löneförhandlingar under 2013 och 2014. Avtalet innebär också omfattande förändringar av arbetsvillkoren såsom försämrade regler för traktamente, förändringar i arbetstid och höjd pensionsålder till 65 år.

05:31 Fackförbundet Unionen representerar runt 600 kabinanställda. Förbundsordförande Cecilia Fahlberg skriver i ett pressmeddelande att det var

”ett mycket svårt beslut”.

05:21 Unionen har kommit överens med SAS om ett nytt kollektivavtal för de svenska kabinanställda, säger Unionens presschef till TT.

04:56 Unionens förhandlare är fortfarande inte klara med sitt svar på SAS-ledningens förhandlingsbud. Presschefen Louise Gerdemo Holmgren kan inte heller bedöma när ett svar kommer att bli färdigt.

04:47 Även SAS flygning Helsingfors-Köpenhamn klockan 09:30 är inställd på grund av personalbrist. En anställd säger till tidningen Expressen att SAS via ett sms meddelat att många anställda sjukskrivit sig och att medarbetare uppmanas höra av sig om de kan jobba extra.

04:41 SAS Norge Kabinforening är fortfarande ensamma om att ha slutit avtal med SAS.

–Nu ska jag hem och sova och hoppas att något hänt när jag vaknar, säger SNK:s ordförande Anneli Nyberg till TT:s reporter när hon lämnar byggnaden.

02:57 Uppgiften om SAS slutit avtal med båda de norska kabinfacken stämmer inte. SAS har enbart slutit avtal med SAS Norge Kabinforening (SNK), men inte Norsk Kabinforening (NKF).

02:42 Anneli Nyberg, ledare för SAS Norge Kabinforening (SNK), säger att avtalet har slutits för att rädda SAS från konkurs. Det nya avtalet kräver mycket av de anställda.

–Det är inget bra avtal. Ingen är nöjd, säger hon.

Den svåraste frågan att förhandla om var lönen.

-Den går ju rätt ner i plånboken till alla anställda.

02:00 SAS presschef Elisabeth Manzi säger att de flyg som ställts in på måndag morgon inte har med förhandlingarna att göra.

–Vi har helt enkelt ”lack of crew”, vi har inte besättningen på rätt plats vid tidpunkten när vi ska flyga ut, säger hon.

01:48 SAS har nu även ett klart avtal med Norsk Kabinforening (NKF). Förhandlingar pågår fortfarande med sex fackförbund.

01:46 SAS koncerndirektör Flemming Jensen vill inte säga något om detaljerna i avtalet med de norska kabinanställda, men säger att avtalet ligger inom ramarna.

–Vi har full intensitet i våra förhandlingar och vi ber alla våra föreningar att ta det ansvar som behövs för att bli färdiga med alla avtal, sade Flemming Jensen.

01:35 Unionens presschef Louise Gerdemo Holmgren vill inte kommentera uppgiften om att det norska kabinfacket skrivit under avtalet. Diskussionerna inom hennes fackförbund fortgår.

–Så länge förhandlingarna pågår finns hopp om att kunna träffa ett avtal, säger hon till SVT Nyheter.

01:23 SAS Norge kabinforening (SNK) har skrivit under ett nytt avtal med SAS, bekräftar ordförande Anneli Nyberg för NTB. SNK är ett av de åtta förbund som förhandlar med SAS.

01:09 En timme efter det att tidsfristen gick ut pågår det fortfarande intensiva förhandlingar. Enligt Elisabeth Manzi, presschef på SAS, finns ingen ny deadline.

00:29 Även för piloternas del fortsätter förhandlingarna.

–Bollen ligger hos SAS, det är vi som har lämnat det senaste budet och det är det som man håller på och jobbar med nu, säger Rebecca Rosenvinge, kommunikatör på Svensk Pilotförening, till TT.

00:14 Enligt Elisabeth Manzi, presschef på SAS, pågår intensiva förhandlingar.

–Vi kan inte säga något om när de kan tänkas vara avslutade, säger hon till TT.

00:02  Tidsfristen har gått ut men det finns ännu ingen uppgörelse mellan SAS och facken. Förhandlingarna fortsätter på övertid, enligt uppgifter från SAS i Danmark.

Klicka här för söndagens rapportering kring SAS

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SAS AB

Mer i ämnet