”Vad är skandinaviskt på riktigt? Absolut ingenting”, var budskapet i den reklamfilm som publicerades på tisdagen, och som mötte omfattande kritik i sociala medier.
I ett pressutskick skriver SAS att de ställer sig bakom budskapet i filmen, ”som handlar om att resor berikar oss”.
”Vi på SAS är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen”, skriver flygbolaget.
Misstänker ”attack”
Vidare skriver SAS att de, när de tittar på antalet reaktioner på filmen och deras mönster, har anledning att misstänka en ”attack” och att deras kampanj blivit ”kidnappad”.
– När vi såg den här onormala trafiken i vår Youtubekanal och på vår Facebooksida misstänkte vi att det var en nätattack. Vi kan aldrig acceptera att vara en plattform för andras åsikter vi inte står bakom. Därför valde vi att tillfälligt plocka bort filmen och se om vi kunde göra om något, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till TT.
Filmen uppe igen
Nu har filmen lagts upp igen. Filmen finns i flera olika versioner och även en kortare version där reklamens budskap kommer fram snabbare publicerades under onsdagskvällen, skriver TT.
SVT Nyheter har sökt SAS för ytterligare kommentarer.