Flera av regeringens åtgärder dömdes ut av rådet i rapporten som släpptes på onsdagen. Det handlar bland annat om transportsektorn, där regeringen slopat elbilsbonusen och avser minska inblandningen av biobränslen i svensk bensin och diesel. SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen menar att slutsatserna var väntade.
– Inte så bekymrande, eftersom jag vet att vi på lång sikt kommer att fasa ut fossila drivmedel från transportsektorn. Vi kommer att ha en övergång till eldrift så vi kommer att se kraftigt minskade utsläpp framöver, säger han.
”Inte så stor skillnad”
Han menar att ett problem med slutsatserna i rapporten är att de inte utvärderar hur kostnadseffektiva åtgärderna är. Som exempel nämner han elbilsbonusen.
– Där blir utsläppen kanske 1 procent högre, men det hade varit en kostnad på kanske 100 miljarder kronor till 2030.
Kinnunen spelar också ned betydelsen av reduktionsplikten.
– De svenska bokförda utsläppen påverkas positivt av reduktionsplikten, men i ett globalt perspektiv kanske det här inte gör så stor skillnad.
Splittrat om vindkraft
I kölvattnet av kritiken från klimatpolitiska rådet har meningskiljaktigheter kring vindkraftsfrågan blottlagts. SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt har uttalat sig starkt kritiskt mot kraftslaget.
– Jag vill inte ha vindkraft över huvud taget, säger han till SvD.
Men såväl SD-ledaren Jimmie Åkesson som Martin Kinnunen har tonat ned partiets vindkraftsmotstånd. Statsminister Ulf Kristersson (M) kritiserade också hållningen vid en pressträff.
– Jag noterar att de finns de partier som är otroligt negativa till vindkraft och de som är otroligt negativa till kärnkraft. Jag förstår inte riktigt detta.
Regeringens linje är solklar, menar Kristersson.
– Den här regeringen kommer att satsa på båda.