– Det är väldigt viktigt att när man gör upphandlingar med skattemedel så ska man ha en rutin på den upphandlande myndigheten så att det går att visa vad man har gjort. Då kan man dessutom gå fri från anklagelser om man otillbörigt har gynnat en viss part, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
I rapporten skriver Konkurrensverket att Sjöfartsverket bland annat brutit mot öppenhets- och likabehandlingsprincipen genom att särbehandla en leverantör.
Man kritiserar också bristen på dokumentation och att vissa krav man ställt gynnat en leverantör.
Saknas mötesanteckningar
Konkurrensverket skriver i sin rapport att det är mycket anmärkningsvärt att det saknas mötesanteckningar. På vilket sätt brister myndigheten där?
– Det finns egentligen inga mötesanteckningar alls från de här mötena och det försvårar även vårt tillsynsarbete när man försöker att objektivt klarlägga vad som har hänt så är det väldigt svårt, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Utredningen startade efter en serie reportage i SVT:s Uppdrag granskning som avslöjade hur affären med den italienska helikoptertillverkaren Agusta Westland gjordes upp på förhand – innan någon upphandling överhuvudtaget annonserats ut.
Upplägget sköttes i hemlighet
Stora delar av upplägget sköttes i hemlighet när chefer på Sjöfartsverket använde sig av privata hotmailadresser i kommunikationen med företaget.
Affären utreds av polis och åklagare i en pågående förundersökning. Sedan tidigare har också Riksdagen konstitutionsutskott riktat allvarlig kritik mot den dåvarande näringsdepartementet och den dåvarande näringsminstern Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Genomfört ändringar
Men Ulrika Ekström, kommunikationsdirektör för Sjöfartsverket, menar att de har lärt sig en läxa. Efter avslöjandet har myndigheten bland annat anställt en ny inköpschef och genomfört utbildningsinsatser för sina anställda.
– Det handlar inte bara om att man ska följa lagen om offentlig upphandling, det handlar också om att man ska dokumentera varför man har dessa möten, och det kan vara långt före man gör upphandlingen. Det har vi lärt oss nu, att det måste vi göra, det arbetssättet måste komma in mer hos oss.
Ulrika Ekström säger att kritiken tas på allvar.
– Upphandlingar ska skötas på rätt sätt, vi är en myndighet och vi ska göra det på rätt sätt.