Ett containerfartyg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Därför behövs fler svenska sjömän, svenskflaggade fartyg och militära resurser. ”Sverige har en förhållandevis liten marin och EU:s längsta kustlinje” Foto: Storyblocks

Sjötransporter avgörande för Sverige – men känsliga

Uppdaterad
Publicerad

Sverige är beroende av sjötransporter. Men idag är vi inte rustade för att kunna få nödvändiga varor som mat, medicin eller bränsle om det skulle bli en kris. Det säger Anders Hermansson, vd för Svensk sjöfart. Och enligt honom är det bråttom att göra något åt problemen.

– Åtgärderna behövs i dag och inte i morgon.

Sverige är till stor del beroende av transporter över havet. Enligt branschorganisationen Svensk sjöfart sker 90 procent av Sveriges handel med sjötransporter. 75 000 fartyg anlöper svenska hamnar varje år.

– Det motsvarar tusen godståg om dagen, varje dag, året om, säger Anders Hermansson.

Sårbart system

Men systemet är sårbart. En stor del av industrin fungerar nämligen genom ett så kallat ”just in time”-system – en lagerhanteringsmetod där varor tas emot från leverantörer endast när efterfrågan kräver det. Livsmedelsjätten Ica har lager för två veckor.

Kriget i Ukraina ledde till att transporter upphörde direkt och riskerade att orsaka matbrist. Hoten mot handelsfartyg i närheten av Suezkanalen har fått stora konsekvenser för handeln.

Krävs åtgärder

Det förändrade omvärldsläget kräver enligt Anders Hermansson att det vidtas flera åtgärder för att de mest nödvändiga transporterna ska kunna genomföras även vid kris eller krig.

Enligt Svensk sjöfart handlar det bland annat om att få fler svenska sjömän och svenskflaggade fartyg.

– Vi behöver vidta åtgärder nu, för det tar tid att genomföra förändringar.

I videon: Så kan bristerna åtgärdas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.