Magnus Henrekson har tagit fram förslag med syfte att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasiet ”mer rättvist ska spegla elevernas kunskaper”, betygsinflation ska motverkas och betygen ska sättas mer likvärdigt i hela landet.
Han föreslår en ny betygsskala som i stället för att bedöma elevers kunskaper på en skala från A-F som i dag, kommer att bedöma kunskaper på en skala från 1-10.
– Baserat på kursplan så är kriterierna väldigt enkla att förstå, säger Henrekson.
En bestämd gräns för underkänt kommer inte att finnas, detta för att fler ska få gymnasiebehörighet. Skalan kommer gå från ”mindre än godtagbara kunskaper” på betyg 1 till och med ”utmärkta kunskaper” på betyg 10.
Nya nationella slutprov införs
Nationella slutprov föreslås också i årskurs nio, som till 30 procent kommer avgöra meritvärdet när en elev söker in till gymnasiet. I dagsläget baseras en elevs meritvärde enbart på de betyg läraren sätter under läsåret, detta kommer alltså ändras.
De nationella slutproven kommer rättas digitalt och centralt, och hålls i samma fem ämnen totalt som i dagens nationella prov. Alltså i svenska, engelska, matematik, SO och NO.
– De nationella proven måste vara en del av ditt meritvärde, säger Henrekson.
Nya läroplaner
Lotta Edholm säger på pressträffen att mycket behöver göras i skolan, med fokus främst på grundläggande kunskaper som att läsa och skriva. Det kräver, enligt Edholm, också helt nya läroplaner.
– Det finns stora och rätt tydliga brister med betygssystemet, säger Edholm, och poängterar att betygen i dag inte speglar elevernas faktiska kunskaper på ett rättvist sätt.
I övrigt berättar Edholm att en elevhälsoutredning ska se över elevhälsan i grunden, för att få till snabbare skolinsatser när elever behöver det som mest. Lärares undervisningstid ska också regleras för att förbättra arbetsmiljön och minska den administrativa bördan.
Vidare nämner Edholm problemen med friskolorna och hur inbyggda fel i system behöver ses över. Ett delbetänkande ska presenteras angående detta senare i vår.
Förslaget: Betygsskala utan skarp godkäntgräns
Regeringen föreslår en ny betygsskala på 1-10 utan en skarp godkäntgräns. Så här beskriver de skalstegen:
- 1-3 mindre än godtagbara kunskaper
- 4-5 godtagbara kunskaper
- 6-7 goda kunskaper
- 8-9 mycket goda kunskaper
- 10 utmärkta kunskaper
Källa: Regeringen
Förslaget på slutprov
I årskurs nio ska nationella slutprov införas, enligt förslaget. Så här ska de vara utformade:
- Digitala och centralt rättade
- 5 provämnen i grundskolan, som i dagsläget.
- 5-8 provämnen i gymnasieskolan.
De genomsnittliga betygen på skolorna kopplas sedan till resultatet på de nationella slutproven.
Källa: Regeringen