Enligt statistiken, som bygger på preliminära betyg, har pojkarna i årskurs nio förbättrat sina betyg sedan förra läsåret. Flickornas betyg är däremot oförändrade.
– Att betygen verkar ligga stabilt kan tyda på att både lärare och elever har klarat detta tuffa år med pandemin på ett bra sätt. Ingen elevgrupp verkar ha påverkats mer negativt av pandemin än någon annan utifrån vad vi kan se i den preliminära betygsstatistiken, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i ett pressmeddelande.
Facket: Har skett kunskapstapp
Det ena lärarfacket, Lärarnas riksförbund, tror dock inte att de stigande betygen innebär att elevernas kunskaper ökat.
– Redan förra året hade vi en ganska stort tapp i undervisning, att det inte skulle märkas i betygsstatistiken tror vi inte riktigt på, säger Svante Tideman, vice ordförande.
Han framhåller att inga nationella prov har hållits för högstadieeleverna, varken i fjol eller i år.
– Det är lärarnas möjlighet att sätta säkra betyg. Att det har skett ett kunskapstapp är jättetydligt för oss, säger Svante Tideman.
”Inget tyder på orimliga höjningar”
Christina Sandström, enhetschef vid analysavdelningen på Skolverket, tror dock inte att statistiken bygger på glädjebetyg.
– Man vet nästan aldrig om det är glädjebetyg, men det finns inget i den här statistiken som tyder på orimliga höjningar, säger hon.
Hon framhåller också att lärarna under våren hade tillgång till bedömningsstöd i stället för nationella prov.
– De ordinarie nationella proven är ju tvingande, det tillfälliga bedömningsstödet bygger på frivillighet. Men vi vet ändå att det användes mycket och att det har varit uppskattat.
Fler pojkar behöriga
Andelen som är behöriga till gymnasiet har ökat något bland pojkarna, från 84,3 procent förra läsåret till 85 procent i år. Bland flickor är andelen behöriga oförändrad.
– Under flyktingvågen skedde en stor ökning av pojkar i grundskolan. Det blev en enorm skillnad i betyg mellan pojkar och flickor. Nu ser vi en tillbakagång, den stora dippen som var i pojkgruppen är på väg till en mer normal nivå.
Störst ökning ses bland nyanlända elever – där har andelen gymnasiebehöriga ökat med 2,3 procentenheter jämfört med förra läsåret. Andelen är dock alltjämt låg, 34,1 procent.