– Det vi ser är att sociala medier spelar en mer framträdande roll i årets val och jag tror det kommer vara ännu viktigare till valet 2026, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen som följt utvecklingen sedan valet 2014.
Inför höstens val kommer unga som kan rösta för första gången få en majoritet av sin politiska information från sociala medier, enligt en ny rapport från Internetstiftelsen.
En av de svenska sociala medier-profilerna som producerar innehåll inför valet är influeraren Margaux Dietz. Bland annat intervjuar hon samtliga partiledare i något som kallas ”partitempen”.
Dietz har tidigare fått uppmärksamhet för att ha blivit vän med flera partiledare, bland annat KD-ledaren Ebba Busch som hon umgåtts privat med.
– Jag gör partitempen eftersom många ungdomar tar sin information från sociala medier, framför allt första- och andragångsväljarna. Mina följare vet att jag inte är journalist utan att jag gör det på ett sätt som är lätt att förstå, säger Margaux Dietz.
Internetstiftelsens undersökning ger henne rätt. Fyra av tio förstagångsväljare uppger att de dagligen tar del av politisk information på sociala medier. Äldre väljare använder fortfarande i huvudsak traditionella medier.
Lågt förtroende
– Det kan innebära att de som befinner sig på sociala medier får en annan bild hur det politiska landskapet är beskaffat, jämfört med de som främst använder traditionella medier, säger Appelgren.
Även om sociala medier är en särskilt viktig kanal för förstagångsväljare så är deras förtroende lågt för den politiska information som kommer därifrån och betydligt högre för traditionella medier. Detta trots att mycket av det de möter på sociala medier är delade artiklar från just traditionella medier.
– Det handlar mycket om hur vi ser på sociala medier och hur det diskuteras i samhällsdebatten. Sociala medier ses inte alltid på med blida ögon, säger Appelgren.
Försöker påverka andra
Förstagångsväljare är också mer aktiva i diskussioner i sociala medier. De försöker i högre utsträckning påverka andra politiskt och delar oftare politiskt innehåll. Men när sociala medier blir en allt mer central plattform för politiker att nå de som ska rösta för första gången på uppstår även en rad utmaningar, enligt Björn Appelgren.
– För avsändaren är det en utmaning att hitta rätt väljargrupp och kunna anpassa sin information efter den kanalen. För den som tar emot politisk information är det av källkritisk karaktär – är den här politiska information tillförlitlig?