Stefan Löfven höll under eftermiddagen en pressträff om IT-affären på Transportsstyrelsen. Det var en allvarlig Löfven som trädde fram och påstod att han först fick information i januari 2017, samtidigt som Anna Johansson (S).
– Det var i samband med att generaldirektören Maria Ågren delgavs misstanke om brott som jag fick informationen. Jag hade naturligtvis velat få informationen tidigare, sa Löfven som dock menar att informationsflödet är ”traditionell förvaltningskultur i Sverige”.
Förtroende för ministrarna
Statsministern tillade att han har fullt förtroende för alla sina statsråd tillsvidare. Han ville inte kommentera oppositionens hot om en misstroendeförklaring, men sa att frågan kommer att utredas av riksdagens konstitutionsutskott, vilket är något som han ”välkomnar”.
Själv betonade han istället vikten av det arbete som myndigheter gör nu.
– Vi har sett till att minimera skadorna och rätta till felen, sa Stefan Löfven.
LÄS MER: Expert: Därför är Transportstyrelsens läcka så allvarlig
”Hon fick först informationen i januari”
På frågan om han inte tycker att det är konstigt att Anders Ygeman (S), som fick informationen tidigare, inte kontaktade honom, svarade han:
– Respektive minister har ansvar för sitt område. Vi har fått förklaringen från infrastrukturministern. Hon fick först informationen i januari i år.
Anna Johansson (S) säger själv till TT att dåvarande statssekretare Eric Bromander hade information om vad som skett på Transportstyrelsen redan i februari 2016, information som aldrig nådde henne.
– Det är naturligtvis väldigt olyckligt att det inte skedde, sa Anna Johansson.
Hennes ministerkollega, Anders Ygeman, ska ha haft informationen sedan början av 2016. Hon underkänner med andra ord den interna kommunikationen i regeringskansliet.
– Jag kan konstatera att jag inte informerats och det är naturligtvis illa. Men framförallt är det här ett haveri i Transportstyrelsen, sa Anna Johansson.
”Ett haveri”
Statsminister Stefan Löfven inledde presskonferensen under eftermiddagen med att berätta om de åtgärder regeringen tagit.
– Min prioritering sedan jag fick kännedom från förra generaldirektören, har varit att säkerställa information. Det som har skett är ett haveri – synnerligen allvarligt – i strid med lagen, sa han.
LÄS MER: Alliansen kallar Ygeman till justitieutskottet
– Regeringen kommer lägga förslag att det sätts en skarpare gräns för vad som är möjligt att utkontraktera, sa Löfven och tillade att utkontrakteringen kommer att granskas av konstitutionsutskottet.
Delar av styrelsen ska bytas ut
Regeringen har tillsatt en ny myndighetschef för Transportstyrelsen och en ny styrelseordförande. Enligt Löfven kommer också relevanta delar av styrelsen att bytas ut och det ska leda till att myndigheten kan bedriva en bra verksamhet framöver, meddelade han under presskonferensen.
Ny säkerhetslag
Enligt statsministern bereder regeringskansliet nu betänkandet om en ny säkerhetslag kan bli aktuell. Enligt förslagen ska lagens skyddssyfte också gälla för IT-system i verksamheter som gäller Sveriges säkerhet, oavsett om de innehåller hemliga uppgifter.
LÄS MER: Transportstyrelsens IT-affär: Detta har hänt
Lagstiftningen kommer i större utsträckning träffa näringslivet – bland annat föreslås en möjlighet för Säpo att utöva tillsyn över leverantörer som har uppdrag för flera offentliga aktörer, där leverantörens samlade uppdrag är av betydelse för Sveriges säkerhet.
Lagen kan komma att träda i kraft 1 januari 2019.
”Ska aldrig upprepas”
Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör, var nästa talare under presskonferensen.
– Jag kommer att arbeta hårt för att vi ska ta kontroll och säkerställa att det inträffade aldrig upprepas, sa han.
ÖB: Påverkar inte försvarsförmågan
ÖB Michael Bydén kommenterar också händelserna.
– Det är en allvarlig händelse, men det som hänt påverkar inte Sveriges försvarsförmåga.
– Information om den absoluta huvuddelen av Försvarsmaktens fordonsregister finns inte hos Transportstyrelsen och har därför inte röjts. Däremot så finns ett antal fordon som återfinns såväl i det militära som i Transportstyrelsens vägtrafikregister. Försvarsmaktens bedömning är att det uppstår en risk om information om de här fordonen kommer i orätta händer. Den risken kommer att kunna hanteras, sa Bydén.
”Brist på säkerhetskultur”
Säkerhetspolischefen Anders Thornberg berättade om Säpos bedömningar av IT-affären och uppmanade Transportsstyrelsen att gå vidare med sitt säkerhetsarbete. Han tillade att det finns en brist på säkerhetskultur i Sverige och att outsourcing kan innebära problem med säkerheten för svenska myndigheter.
– Varje myndighet ansvarar för sitt eget säkerhetsskydd och Transportstyrelsen måste nu fortsätta hantera konsekvenserna av detta ärende, sa Anders Thornberg.
LÄS MER: Alla artiklar om Transportstyrelsens säkerhetsskandal