SVT har begärt ut mejlkonversationer mellan Apotekstjänst och de drabbade regionernas gemensamma organisation, Varuförsörjningen i Uppsala.
Redan den 3 oktober larmar man från region Örebro: ”I natt skulle första transporten med gods från Apotekstjänst AB kommit. Tyvärr så kom det ingenting”.
Från Sörmland kommer svaret: ”I Eskilstuna har 20 kollin av 150 levererats. Katrineholm har fått 1 kolli. Nyköping har inte fått någon leverans alls.”
Och från Dalarna: ”Vi har fått påringning om saknade varor /.../ Börjar bli synnerligen kännbart för dem. Patientsäkerhet!”
”Tramsnummer”
Flera beskriver svårigheter att nå Apotekstjänst, även på ett uppgivet akutnummer: ”Man blir bara förbannad när man får ett sådant tramsnummer när det inte funkar”, skriver man från Västmanland.
Från Uppsala: ”Blev lovad att bli uppringd med besked ang mina leveranser. INGEN RESPONS!!!! Nu är det kris hos oss. Vi är ju ändå en AKUTMOTTAGNING.”
Från Enköping beskriver man andra problem: ”Det som är förbockat har kommit i leveransen men inte det övriga trots att det står att det är skickat, det är totalt kaos!”
Och från Västmanland: ”Sedan är mycket packat som hej kom och hjälpt mig. 4 pkt handskar löst ingen kartong.”
”Ev måste stänga akutmottagningen”
Av mejlen framgår också att man övervägt mer drastiska åtgärder än vad som varit känt.
”Förmodligen kommer vi ställa höftledsoperationer i dag”, skriver tjänstemannen i Västmanland vid ett tillfälle.
Från Enköpings lasarett heter det att om de inte får leverans ”behöver vi ställa in operationer i morgon samt att vi ev måste stänga akutmottagningen och hänvisa till Akademiska sjukhuset.”
”Försökt rädda situationen”
Apotekstjänst beklagar det inträffade i sina mejl och ger flera förklaringar till strulet. Dels en som man också presenterat offentligt, att man fick ”väldigt många beställningar och stora beställningar”. Men dels en förklaring som hittills inte varit allmänt känd:
Bolagets vd Tomas Hilmo skriver den 9 oktober att ”För att klara volymerna har vi tyvärr försökt rädda situationen genom att 'våldföra' oss på processer och IT-stöd. Det har med facit på hand varit ett felaktigt beslut då det skapat fel och produktionsstopp, vilket i sin tur försämrat i stället för att förbättra”.
SVT har bett Apotekstjänst om en förklaring till vad som hänt. Bolagets inhyrda talesperson Eric Aronson skickar ett skriftligt svar:
”Apotekstjänst har tvingats hantera ett stort antal akuta ordrar manuellt på lagret, utanför det ordinarie hanteringssystemet. Detta är mycket tidskrävande, och har även lett till bland annat saldobrister i lagersystemet som man sedan fått justera i efterhand.”
Vet du mer om händelserna? Kontakta SVT:s reporter.