Videoexemplet rör mobilabonnemang, men samma regler gäller även andra produkter sålda per telefon.
Utöver råden i videon följer nedan några extra tips till dig som redan ingått ett avtal via telefonförsäljning, men känner att allt inte gick rätt till.
Fick du skäligt rådrum?
För att ett avtal som du ingår via telefonförsäljning ska vara giltigt så krävs det att du fått “skäligt rådrum”, det vill säga tid att i lugn och ro gå igenom avtalet utan press från en säljare. Detta innebär att avtalet inte får signeras under pågående säljsamtal. Om du kan visa att så har skett så är ditt avtal ogiltigt. Ett tips är att jämföra din samtalslogg i telefonen med de tidsangivelser som står i avtalet.
Att säljaren ringer upp kunden flera gånger i samband med avtalsskrivning, eller att signering sker väldigt nära inpå säljsamtalet kan också tyda på att att du inte fått skäligt rådrum. Exakt hur lång tid som menas med “skäligt rådrum” är inte fastslaget, men det kan alltid vara värt att skicka en skriftlig reklamation till de företag som berörs. Förklara i så fall vad som hänt och hur du skulle vilja att situationen löstes.
Fick du korrekt information om ångerrätten?
En annan sak som krävs när du ingår ett avtal på distans är att du ska få korrekt information om ångerrätten i samband med köp. Annars kan ångerrätten, som normalt är två veckor, förlängas upp till ett år.
Säljaren ska informera dig om:
- att du har ångerrätt
- hur lång ångerfristen är
- hur du går tillväga för att ångra dig
- att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig och var du hittar detta formulär
Om det du köpt av telefonförsäljaren är en produkt, så gäller ångerrätten från och med att du tog emot produkten.
Om du känner dig osäker kring dina rättigheter kan du kontakta Telekområdgivarna eller Hallå konsument för gratis rådgivning.