Förra året drabbades svenska järnvägsnätet av 266 konstaterade eller misstänkta solkurvor, enligt en analys från Trafikverket.
”Utfallet är extremt stort. Antalet solkurvor har ökat på alla typer av spår”, skriver myndigheten.
I många fall så återkommer samma solkurvor år efter år, vilket enligt rapporten beror på att de inte lagas på rätt sätt. Solkurvor i Hallsberg, Linköping, Södertälje hamn och Hagalund nämns som exempel.
”Våra regelverk efterlevs inte i praktiken”
Solkurvor uppstår när metallen i rälsen utvidgas av värmen och spåren inte kan stå emot tryckkrafterna som uppstår, då ökar risken för urspårning.
Enligt rapporten beror de flesta solkurvorna på för lite ballast, som håller spåret på plats, eller för mycket räls, och uppstår inte på spår som byggs och underhålls enligt reglerna.
”Med detta som bakgrund är det tydligt att många av våra regelverk inte efterlevs i praktiken”, står det i rapporten.
För att minska problemen har myndigheten tagit fram en handlingsplan, där det bland annat ingår att man följer upp att reparationen av solkurvor görs enligt reglerna.