Det tar allt längre tid att komma fram till Polisens kontaktcenter för att anmäla brott som inte är pågående eller gäller akuta händelser. Under flera månader i år har väntetiderna nästan tredubblats och i maj var den genomsnittliga väntetiden för att komma fram till kontaktcentret 19 minuter och 34 sekunder. Det kan jämföras med genomsnittstiden i maj 2017 som var 6 minuter och 51 sekunder.
Den främsta anledningen är enligt polisen ett ändrat arbetssätt som gör att varje samtal tar längre tid i snitt.
– Medborgarna förväntar sig att vi gör mer vid första kontakten med oss och då vill vi ge dem det. Vi säkrar vittnesuppgifter och bevisning i större utsträckning än vad vi gjorde innan den här förändringen, säger Anna-Carin Åström, chef för Polisens nationella kontaktenhet
”Totala tiden ska minska”
Dessutom har arbetsbelastningen ökat, enligt polisen, eftersom det kommit tusentals fler anmälningar under årets första månader. Framförallt är det kortbedrägerierna som ökar.
– Det är klart att väntetiderna naturligtvis kan förbättras men vårt mål är att den totala tiden som medborgaren ska lägga ner på att anmäla sitt brott ska minska. Då kan det bli lite längre väntetider initialt, säger Anna-Carin Åström.
Vill få fler att anmäla via nätet
Polisen arbetar nu med olika åtgärder för att förbättra läget. Till exempel kan anmälaren välja att bli uppringd för att slippa sitta i telefonkö. Dessutom utvecklas e-tjänster så att vissa brott som stölder och bedrägerier lättare kan anmälas via nätet. Som läget är i dag ligger polisen långt ifrån sitt tidigare mål när det gäller väntetiderna.
– Vi har haft mål om 3-5 minuters väntetid i 90 procent av samtalen. Men de målen håller vi på att omarbeta nu med hänsyn till att vi gör mer i den första kontakten och förbättrar vår service, säger Anna-Carin Åström, chef för Polisens nationella kontaktenhet.
Har du upplevt långa väntetider hos polisen? Maila gärna oss: tipsaoss@svt.se