Grupp med fyra personer som sitter runt ett bord i en biblioteksmiljö. På bordet finns en stor bok, och deltagarna diskuterar eller interagerar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eleverna på Akalla grundskola har bra betyg i svenska som andraspråk, men tycker att grammatiken kan vara knivig. Här ger de några tips för att förbättra svenskstudierna. Foto: SVT

Var fjärde får F i svenska som andraspråk: ”Alla vet att det inte funkar”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen pekar ut kunskaper i svenska som en av de viktigaste vägarna till integration.

Men en fjärdedel av alla barn som läser svenska som andraspråk når inte godkänt betyg i årskurs nio – samtidigt saknar hälften av lärarna behörighet.

Många elever i grundskolan når inte betygskraven i svenska och allra sämst går det för elever som läser svenska som andraspråk (SVA).

– Den intressanta frågan är varför ingenting händer. Alla vet att det inte funkar, säger Anna Kaya på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Läskrisen

SVT har gått igenom Skolverkets statistik för SVA från 2014 och framåt. Den visar att SVA är det ämne som kontinuerligt haft störst andel elever som fått F i slutbetyg.

I år underkändes 26 procent av eleverna i årskurs 9, vilket betyder att de eleverna saknar behörighet för gymnasiet.

Och tittar man på de enskilda delarna i de nationella proven är det framför allt läsförståelsen som fallerar. I nian var det 40 procent som inte fick godkänt förra året.

– Läsförståelsen är avgörande både för skolframgång och för att kunna fungera i vårt samhälle, säger Karin Pettersson på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Få behöriga lärare

Regeringen har betonat att svenska språket är den viktigaste faktorn för integration, men skolminister Lotta Edholm (L) kan inte svara på vad som görs särskilt för den här gruppen.

– Jag tror vi måste stärka regelverken och rätten till särskilt stöd för elever.

Enligt Anna Kaya är det största problemet bristen på kunskap om andraspråksutveckling och att språknivåerna i SVA-grupperna ofta varierar. Dessutom saknar hälften av lärarna rätt behörighet, trots att gruppen SVA-elever har vuxit med 77 procent de senaste tio åren.

– Vi har nyanlända elever tillsammans med elever som vuxit upp med det svenska språket. Det krävs kompetens för att veta vilken elev som behöver SVA, och det finns inte alltid, säger hon.

”Vill att det ska vara rättvist”

På Akalla grundskola, norr om Stockholm, läser en majoritet av eleverna svenska som andraspråk. Niondeklassaren Shanika är nöjd med undervisningen och blir förvånad över hur många SVA-elever som får underkänt i landet.

– Jag tror det kan påverka eleverna negativt när de får reda på statistiken. Att de tror att de inte kommer att få bra betyg, för så ser statistiken ut, säger Shanika.

”Kostar pengar”

Nationellt centrum efterlyser mer pengar till skolorna och mer handlingskraft:

– God undervisning kostar pengar. Om vi inte gör något snart, så utbildar vi en stor andel av våra elever rakt in i utanförskap, säger Karin Pettersson.

Se videon ovan där elever ger sina bästa tips för svenskstudierna.

Vad är SVA?

Undervisning i svenska som andraspråk ska, om det behövs, ges till:

– elever som har ett annat språk än svenska som modersmål.

– elever som har svenska som modersmål och som har tagits in från skolor i utlandet.

– invandrarelever som har svenska som huvudsakligt umgängesspråk med en vårdnadshavare.

SVA ersätter undervisningen i svenska och har en egen kursplan och andra betygskriterier.

Det är rektorn som beslutar om undervisning i svenska som andraspråk för en elev.

(Källa Skolverket)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läskrisen

Mer i ämnet