Uppdatering: Sedan den här artikeln publicering har Trademax dömts för att bryta mot marknadsföringslagen och därför ska betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift.
KO anser att Trademax vilseleder kunderna då möbler säljs med rekommenderade priser som inte existerar. Konsumenterna luras att tro att möblerna reas ut och att det är en bra affär, menar KO.
Trademax använder också utryck som ”lagerrensning” och ”allt ska bort”, trots att det inte handlar om någon total utförsäljning eller ens någon större del av sortimentet som säljs till nedsatt pris.
– Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd. Därför vill vi också att Patent- och marknadsdomstolen markerar genom en hög marknadsstörningsavgift, säger Kristofer Johannesson, processråd på KO i ett pressmeddelande.
KO vill att företaget döms att betala 10 miljoner i marknadsstörningsavgift.
Plusredaktionen har inte nått företrädare för Trademax för en kommentar till KO:s stämningsansökan.