Martina Malm och Freddy Nilsson gifte sig i början av sommaren och hade planerat att åka iväg på en tiodagars bröllopsresa tätt inpå bröllopet. De hade sparat ihop 50 000 kronor för ändamålet och letade runt bland resesajter för att hitta den perfekta resan.
De fastnade för en resesida och anmälde sitt intresse. Återkopplingen gick snabbt.
– Vi fick en jättebra känsla för honom som person. Han ringde upp och pratade med oss på kvällar och helger, säger Martina Malm till SVT:s konsumentredaktion Plus.
”Det blev tyst”
Resan bokades och allt från transfer till och från flygplatsen, till champagne på rummet utlovades och paret bestämde sig för att boka resan med honeymoon-paketet. Resan kostade precis vad de hade i budget och de var nöjda.
Men när de fått kvitto på betalningen upphörde de täta återkopplingar de tidigare fått.
– Det blev helt tyst, säger Martina.
Fick lugnande besked
När det senare närmade sig avresedatum så fick de ligga på om att få information om resan och, endast fyra dagar före resan, fick de resehandlingar och ett välkomstbrev.
– Jag undrade varför det bara var en bekräftelse på flygbiljetter och inget hotell, men resesäljaren menade att vi fått allt vi behöver för resan, säger Martina.
Varken hotell eller transfer var bokat
Resan gick fint men när paret landade på Seychellerna började problemen. Ingen mötte upp paret på flyget och ingen transport fanns bokat till hotellet.
När de kontaktade den som skulle vara deras kontakt på plats, visade det sig att det inte fanns något bokat överhuvudtaget. Varken transfer eller hotell eller något av det andra som skulle ingå i deras paketresa.
– Då brast det för mig, säger Martina.
”Missförstånd”
Efter att ha varit i kontakt med resesäljaren i Sverige fick de veta att det måste ha blivit ett missförstånd med hotellet. Att de skulle göra allt som gick för att lösa situationen så att paret skulle få sin drömsemester. Men dagen gick utan att de kommit närmare någon lösning.
Paret fick hjälp att fixa ett tillfälligt boende som de betalade för på plats. Efter flera dagar med nya förslag från reseföretaget där ingenting visade sig att stämma, beslutade sig paret att göra det bästa av resan.
De bestämde sig för att använda sparpengar och betala för ett hotell de själva hittade på plats och njuta de sista dagarna. De fick tillslut en fin resa men betalade allting dubbelt.
Ingen ersättning
När de kom hem kontaktade de återigen företaget som meddelade att de givetvis skulle få sina pengar tillbaka. Men fortfarande har inget hänt, över två månader senare.
– De svarar varken på mejl eller telefon, säger Martina.
Martina och Freddy är ledsna och besvikna.
– Vi vill ha våra pengar tillbaka och vi vill inte att företaget ska få fortsätta lura fler, säger Martina.
Paret har polisanmält företaget men ärendet är nerlagt.