I strid med kommunens egna regler har Helsingborg sedan 2010 låtit ett parkeringsbolag sköta kommunens parkeringsövervakning. Detta trots att ett fullmäktigebeslut har slagit fast att endast kommunanställda har rätt att lappa bilister på kommunens gator och torg.
Det menar polisen som har granskat kommunen.
Först sommaren 2019 ändrades beslutet, vilket enligt polisen innebär att alla parkeringsanmärkningar som utfärdats av parkeringsbolaget från den 1 januari 2010 till den 4 juni 2019 saknar lagligt stöd.
“En fråga om rättssäkerhet”
Utifrån statistik från Transportstyrelsen har Plusredaktionen och SVT Nyheter Helsingborg räknat ut att det rör sig om över 355 000 parkeringsanmärkningar till ett värde av närmare 185 miljoner kronor.
I korrespondens med kommunen betonar polisen att det är viktigt att kommuninvånarna ska kunna härleda parkeringsvakternas behörighet till gällande beslut:
“Det är en fråga om rättssäkerhet”.
Kommunen håller inte med
Helsingborgs stad håller inte med polisen och har därför inte sett någon anledning att varken informera eller ersätta bilisterna.
– Vi har delegerat den här typen av ärenden till vår stadsbyggnadsnämnd. Det innebär att det är nämnden som tar beslut i de här frågorna, säger Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborgs stad.
Polisen står dock fast vid sin bedömning.
– Vi har tagit till oss av Helsingborgs svar, men ändå bedömt att deras beslut inte varit giltigt, säger Peter Saarman, gruppchef på polisens rättsenhet Syd.
En fråga för domstol?
Men trots det så är det lönlöst för de drabbade bilisterna att försöka bestrida p-böterna till polisen. Ett bestridande måste nämligen göras senast ett halvår efter betalning, vilket i praktiken betyder att tidsfristen gått ut för samtliga berörda.
För de bilister som vill kräva pengarna tillbaka finns därmed bara en väg: att ta kommunen till domstol.
Kan få stora konsekvenser
Jan Turvall, lektor vid Göteborgs universitet och expert på kommunal förvaltningsrätt, vill inte sia om bilisternas chanser i ett sådant scenario. Men enligt honom skulle ett positivt utfall för bilisten kunna få stora konsekvenser.
– Då skulle det enligt förvaltningslagen vara kommunens skyldighet att så långt det är möjligt spåra och kompensera alla de övriga bilisterna, säger Jan Turvall.
”P-böter”
Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna i vindrutan kan vara av två typer:
- Parkeringsanmärkning – utfärdas på kommunal gatumark. Som bilist måste du betala boten först, för att senare bestrida den till polisen.
- “P-böterna” som nämns i denna artikel är parkeringsanmärkningar. Förutom i de fall när bilisterna struntat i betalningen, eller fått rätt hos polisen, har alltså pengarna gått in och stannat i kommunkassan.
- Kontrollavgift – utfärdas på tomtmark, till exempel bostadsparkeringar och parkeringshus. Om du tycker du fått en felaktig kontrollavgift är det bäst att bestrida direkt till parkeringsbolaget, innan du betalar.
- Mer om hur du bestrider de olika “böterna” kan du se här.