• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Klagomålen ökar, men nu ska även Konsumentverkets kontroller av bilhandlare bli fler. Foto: Jon Olav Nesvold/TT

Rekordmånga klagar på bilhandlare

Uppdaterad
Publicerad

2018 gjorde svenskarna nästan 12 000 officiella klagomål på köp av begagnade bilar som gått snett, vilket är mer än någonsin tidigare. Även anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som rör begagnade bilar har ökat – med 35 procent.

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat försäljningen av begagnade bilar. Hundratals tips har inkommit till redaktionen – och att många känner sig missnöjda märks också i den officiella statistiken.

Sedan 2016 har Konsumentverket sammanställt de klagomål som kommer in till myndighetens upplysningstjänst ”Hallå konsument” och till kommunernas egna konsumentvägledare. För kategorin ”Begagnad bil” uppvisar 2018 den högsta siffran hittills, med 11 879 klagomål.

Plus granskar bilproblem

Tittar man på de anmälningar som gjorts till ARN så syns även där en ökning. 2018 anmälde 1 649 personer sina köp av begagnade bilar, vilket är 35 procent fler än året innan.

En miljon fler bilar på tio år

Det kan finnas flera orsaker till varför allt fler klagar på sina bilköp. En förklaring är att det finns allt fler bilar i Sverige. På tio år har en miljon fler bilar kommit ut på de svenska vägarna och just nu rullar cirka fem miljoner personbilar i landet.

Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket

– Men det kan också bero på att konsumenterna idag är mer medvetna om sina rättigheter, säger Charlotte Söderlund, jurist och bilhandelsexpert på Konsumentverket.

”Bilhandlare dåliga på att beskriva bilen”

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på konsumentorganisationen Motormännen, ser också andra anledningar.

Carl-Erik Stjernvall, Motormännen. Foto: Motormännen

– Vissa bilarhandlare är tyvärr för dåliga på att beskriva bilens skick och istället säger att den är bättre än vad den är, säger han till Plusredaktionen.

– Som bilhandlare måste man vara ärlig. Känner man att man har en bil som inte är tipptopp kanske man ska överväga att inte sälja den om man vill slippa sitt ansvar.

Allt om bilen ska finnas i vindrutan

Konsumentverket har i flera år haft begagnade bilköp som särskilt fokusområde. De hoppas nu att klagomålen ska minska framöver, bland annat efter höstens införande av en ny varudeklaration, som är ett dokument som numera ska sitta i vindrutan på alla begagnade bilar som säljs.

–Vi hoppas och tror att det här kan leda till att konsumenterna får en mer realistisk bild av bilen de funderar på att köpa och att klagomålen ska bli färre, säger Charlotte Söderlund.

Konsumentverket kommer också under 2019 att genomföra kontroller ute bland bilhandlarna för att se att de verkligen följer myndighetens riktlinjer.

Har du råkat ut för något när du köpte bil? Hör av dig till Plus reporter!

Så många klagar och anmäler

Anmälningar till Konsumentverkets “Hallå konsument” och till de kommunala konsumentvägledarna som rör begagnade bilar:

2016 11 065

2017 10 971

2018 11 879

Anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden som rör begagnade bilar:

2016 1 187

2017 1 225

2018 1 649

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet