Vit företagsskylt framför vitt hus med grönt tak, Nofatel på Saltö i Karlskrona. Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel. Kvinna i orange kavaj med korsade armar i stadsmiljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, berättar i klippet varför Nofatel hamnat på varningslistan. Foto: SVT/Svensk Handel

Därför varnar Svensk Handel för Nofatel

Uppdaterad
Publicerad

Sedan i början av året varnar Svensk Handel för Nofatel på sin hemsida. 

Eventuella kunder uppmanas vara uppmärksamma i kontakter med företaget. 

I slutet av januari valde Svensk Handel att sätta upp Karlskronaföretaget på sin varningslista.  

Bakgrunden var att flera kunder, oberoende av varandra, hört av sig och berättat att de utsätts för telefonförsäljare som utgett sig för att ringa från kundens nuvarande operatör. 

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

– Företagare har hört av sig till oss och klagat på att de (Nofatel) bedriver vilseledande införsäljning av telefonabonnemang, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.

Nofatel vill bort från listan

Nofatel har hört av sig till Svensk Handel med förhoppningen att plockas bort från listan.

Enligt Nofatels vd Magnus Pettersson är anledningen till placeringen på listan att en grupp anställda säljare agerat oseriöst och att klagomålen från kunder klingat av.

– Som många andra tycker de att de är felaktigt publicerade och vill bli avpublicerade. Om klagomålen slutar att inkomma till oss blir man avpublicerad, men så är det ännu inte i det här fallet, säger Nina Jelver. 

Så här har SVT gjort granskningen:

SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.

Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.

Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.

Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.

Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

Mer i ämnet