Det var den 7 oktober som personer med trygghetslarm runtom i landet drabbades av långa väntetider när de tryckte på larmknappen. Kaoset startade när operatören Tunstall bytte larmplattform.
Förra veckan gjorde Karlshamn klart med en ny leverantör efter att ha hävt avtalet med Tunstall. Sölvesborg byter inte leverantör men har däremot sedan tidigare flaggat för att de kräver skadestånd från larmföretaget.
”Vi vill ha kompensation”
Nu har kommunen slagit fast summan och skickat kravbrevet till Tunstall.
– Vi vill ha kompensation för kostnaderna för extra personal och tätare tillsyn. Kunderna ska också ha tillbaka månadsavgiften när det inte fungerade, säger Lena Wilson-Ericsson, som är tillförordnad omsorgschef i Sölvesborg.
Sammanlagt är kravet från Sölvesborgs kommun gentemot Tunstall 900 000 kronor.
Tunstall kommenterar kravet från kommunen.
– Vi kan bekräfta att vi mottagit ett ersättningskrav från Sölvesborgs kommun. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med kommunen och gå igenom materialet och kravet tillsammans med kommunen, säger Anna Bergsten från Tunstalls pressavdelning.