Det var den 7 oktober som personer med trygghetslarm runtom i landet drabbades av långa väntetider när de tryckte på larmknappen. Kaoset startade när operatören Tunstall bytte larmplattform.
En av de drabbade som vi pratade med i höstas var Sollan Hill i Karlshamn. Nu har SVT Nyheter Blekinge pratat med henne igen.
– Man blev ju chockad helt klart att det kunde hända. Det får inte hända. Det är oförlåtligt, säger Sollan Hill.
Hon kommenterar också ersättningskravet från Karlshamns kommun.
– Det är bra att de strider för ersättning, säger Sollan Hill.
Hävde avtalet
Karlshamn har tidigare hävt avtalet med Tunstall och gjort klart med en ny leverantör. Som den sista av Blekinges kommuner har Karlshamn också slagit fast en summa och skickat kravbrevet till larmföretaget.
Kommunen kräver kompensation för avtalsbrott, extra personalkostnader och månadsavgiften tillbaka. Sammanlagt är kravet 766 623 kronor.
”Gå igenom kravet”
Företaget gör en skriftlig kommentar till SVT om kravet från kommunen.
– Vi kan bekräfta att vi mottagit ett ersättningskrav från Karlshamns kommun. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med kommunen och gå igenom materialet och kravet tillsammans med dem, skriver Anna Bergsten från Tunstalls pressavdelning.
Räknar med pengar
Karlshamns kommun räknar med att få den begärda ersättningen.
– Det tror jag. De tittar på våra ersättningskrav och har lovat att återkomma till oss senast under vecka 11, säger omsorgsförvaltningens utvecklingschef Magnus Wickenberg.
Tidigare har övriga kommuner i Blekinge krävt företaget på ersättning efter höstens larmkaos.
Kraven från Blekinges kommuner
Samtliga kommuner i Blekinge kräver ersättning från Tunstall efter höstens larmkaos.
Ronneby: 1 299 250 kronor
Sölvesborg: 901 160
Karlshamn: 766 623
Olofström: 504 187
Karlskrona: 165 000