I klippet ovan hör du före detta anställda berätta hur de menar att de lurat företagarna runt om i Sverige.
I Nofatels lokaler på Saltö i Karlskrona jobbar personalen med att sälja telefonlösningar och bredband till småföretagare runt om i landet.
Enligt anställda som SVT Nyheter Blekinge varit i kontakt är Nofatels tillvägagångssätt enkelt. Någon av säljarna ringer upp och berättar att företagarens telefonabonnemang är på väg att gå ut och erbjuder en ny lösning, med samma leverantör och till samma pris eller billigare.
Men de erkänner också att erbjudandena stämmer dåligt med överens med verkligheten.
Dyrare lösningar för kunden
Enligt de före detta anställda handlar inte om samma leverantör, priset har blivit dyrare än vad sagts från början och i vissa fall får företagaren dessutom betala dubbla räkningar eftersom deras tidigare abonnemang inte alls var på väg att upphöra.
SVT Nyheter Blekinge har tidigare berättat att 15 kunder över landet intervjuats, och samtliga upplever att de lurats in i avtal med Nofatel. Metoderna har också lett till att företaget finns med på Svensk handels varningslista.
Tillvägagångssättet bekräftas av två före detta anställda.
– Man lär sig göra på ett visst sätt och det har man lärt sig av de ansvariga på företaget.
Pengarna trillar in
Eftersom det inte finns någon ångerrätt för företag tickar pengarna in till Nofatel. Antingen via de nytecknade abonnemangen, eller genom att besvikna företagare erbjuds möjligheten att köpa sig ur de avtal som de tackat ja till genom att betala en engångssumma som motsvarar en del av avtalet.
– Lägger man in det på ett bra sätt, vilket vi ofta gör, så blir de nästan glada att få köpa ut avtalet. Vi slipper en sur kund och får mer pengar i slutändan, säger en av de före detta anställda.
Här hör du Nofatels vd besvara de före detta anställdas anklagelser:
Så här har SVT gjort granskningen:
SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.
Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.
Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.
Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.
Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.