Företagsskylt och soptunnor framför vitt hus med grönt tak. Man i närbild med mörkt hår, Magnus Pettersson vd för Nofatel på Saltö i Karlskrona.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nofatels vd, Magnus Pettersson, avfärdar att företaget medvetet skulle lura kunder. Foto: SVT

Nofatels vd: ”Aldrig uppmanat någon att ljuga”

Uppdaterad
Publicerad

Nofatels vd Magnus Pettersson avfärdar anklagelserna från före detta anställda om företagets säljmetoder.

– Jag har drivit det här företaget i 18 år och det hade aldrig funkat om vi varit oseriösa, säger han.

Enligt Magnus Pettersson är det en klick före detta anställda som motarbetat Nofatel genom att inte bete sig seriöst i vissa kundkontakter. Enligt honom började problemen hösten 2022.

Magnus Pettersson är djupt besviken på det som hänt och menar att Nofatel inte kunnat överleva på marknaden om affärsidén var att luras.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

– Det här har kostat oss så mycket badwill, så mycket missnöjda kunder och så mycket problem. Det är ju jag som har ansvaret, det är jag som ansiktet utåt. Jag tycker inte det här är roligt någonstans, säger han.

Inte sanktionerat av ledningen

Han ställer sig starkt frågande till uppgifterna om att det skulle vara sanktionerat av ledningen att medvetet lura kunder. 

– Jag har rimligen så svårt att tro på det. Jag har aldrig sagt till eller uppmanat någon säljare att ljuga, säger Magnus Pettersson.

Slutat eller fått lämna

Den grupp anställda som han menar legat bakom problemen jobbar inte kvar i företaget.

– Ett antal personer har fått sluta under resans gång eller har valt att sluta själva eftersom de inte kört på ett juste sätt, säger Magnus Pettersson. De allra flesta av våra 400 anställda genom åren pratar gott om oss.

I klippet nedan hör du två före detta anställda berätta hur de anser att Nofatel lurat kunder:

Tre personer i siluett mot ljus himmel. Två före detta anställda på Nofatel i Karlskrona och en reporter från SVT.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
De före detta anställda på Nofatel vittnar om att företaget medvetet lurar kunder. Hör dem berätta om hur det gått till i klippet. Foto: Henrik Friberg/SVT

Så här har SVT gjort granskningen:

SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.

Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.

Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.

Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.

Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

Mer i ämnet