– Man vill att det förebyggs så att det inte går att begå de här bedrägerierna. Kanske behöver säkerheten på sajterna där man lägger ut annonserna förbättras, säger utredaren Matilda Eriksson Rehnberg som arbetar med att utreda bedrägerier hos polisen.
En av bedragarna som SVT kartlagt har bland annat försökt lura SVT:s reporter att hyra en bostad i spanska Alicante – och även lurat Ebba som hyrde en fjällstuga i Sälen som inte existerade när hon kom dit med familjen. Personen har också dömts för liknande brott där han publicerat annonser på sociala medier.
Svårt att utreda annonser på sociala medier
Utländska banker, att annonserna i högre grad finns på sociala medier och att alla bluffannonser inte anmäls är några av orsakerna som gör det svårare att utreda annonsbedrägerier.
– Går pengarna utomlands måste vi vända oss till det landet för att begära rättshjälp och få hjälp av deras myndigheter för att kunna få hjälp att utreda brottet.
Är det en lätt procedur?
– Nej, det tar såklart längre tid än om vi kan göra det inom Sverige, säger Matilda Eriksson Rehnberg på polisen.
SVT har sökt Facebook utan att nå dem. SVT har även sökt bedragaren och bett om intervju vid flera tillfällen, men personen har inte återkommit.
Antalet anmälda annonsbedrägerier nationellt*
2019: 16 264 st
2020: 18 844 st
2021: 28 495 st
2022: 25 356 st
2023: 27 046 st
*Enligt polisen är det svårt att avgöra hur stor andel av anmälningarna rör uthyrning eller försäljning av varor
Källa: Brottsförebyggande rådet, BRÅ.