”Matteundervisningen har påverkats negativt.”
”När vi har matematik brukar vi diskutera fram svar och det saknar man när man sitter hemma.”
”I vissa ämnen är det dock svårare att lära sig lika mycket som matematik och ekonomi där man behöver lite mer hjälp.”
Så säger några av de gymnasieelever om vad de upplever som svårt under tiden med distansstudier. Men vad är det som gör matten så svår?
I klippet träffar du tre gymnasieelever från Ludvika, och en lärare och forskare som ger sin bild av vad som kan ligga bakom.
Hur har pandemin påverkat din eller dina barns skolgång?
Steen • I media tas det huvudsakligen upp hur eländigt distansundervisning är!!
Ingen skriver om de utsatta elever som slipper ångesten med att inte tvingas gå i skolan under distanstudier. Hur bra dessa mår och kan plugga i lugn och ro utan rädsla för mobbare och lärare som kräver redovisning för hela klassen.
Ingen bryr sig om denna utsatta grupp som ständigt mår dåligt i skolan under åratal.
Visa dem respekt genom att skriva om dem.
Lycka till, alla elever och hoppas ni mår bra och är rädda om varann!
V • Gillade verkligen skolan, mina vänner och att lära mig innan men sen distansundervisning började har i princip allt jag gillade försvunnit. Man träffar vänner ibland men inte alls lika ofta. Kan ofta gå dagar då man inte lämnat lägenheten och knappt skrivbordet eftersom man har så mycket man måste göra. Visst, de som inte trivs i skolan kanske får det bättre nu, jag vet inte, men är det värt att alla vi andra ska lida för det. Att öppna skolorna igen måste vara största prioriteten i covid-hanteringen. Jag orkar snart inte mer
anna • jag tycker ni borde ändra ordet distansundervisning till fjärrundervisning, då det är det de flesta skolor har. min dotter sitter uppkopplad hela tiden och har lektioner. inte distans, och klarar sig bättre nu än innan då hon höll på att bli underkänd i flera ämnen då hon ofta va sjuk och kunde inte va I skolan. nu kan hon va med fast hon är sjuk. och har blivit godkänd i de ämnena. jag tycker så fort det är något nytt så ska det klagas. Det måste va underbart att få plugga på det här viset för barn och ungdomar som blir mobbade,utsatta av elever och lärare. hade det funnits på min tid hade jag valt den skolan som erbjudit det. och att det pratas om att det är svårt att betygsätta utan att elever är i skolan och att elever har rätt till sin utbildning är tråkig mening. det funkar ju på andra skolor..
G • Jag tror att man måste vara extremt studiemotiverad för att klara skolan lika bra som innan. Min son drabbades av depression redan under första nedstängningen (bl.a. pga förlorad social kontakt med jämnåriga). Att få hjälp med depressionen var inte heller lätt, men det är en annan historia. När skolan öppnade i höstas blev måendet mycket bättre, men naturligtvis inte helt bra eftersom det tar ganska lång tid att bli frisk från en depression. När skolan återigen stängde i december rasade allt igen. Han har oerhört svårt att koncentrera sig och få saker gjorda hemma, ffa matte och fysik som är "tunga" ämnen. Som tur är har han lätt för sig och har hittills klarat sig. Men fy vad tufft det varit och är. Jag tycker att de fått betala ett alldeles för högt pris! Jag hoppas verkligen att stängningen av gymnasieskolan har sparat måååånga liv så att det någonstans ändå var värt det!
Ella • För de gymnasieelever som har lätt att lära är distansundervisningen bra. Vår dotter tycker att för mycket av lektionstiden går bort när de är i skolan. När de har distansundervisning hinner hon göra klart det som ska göras på lektionen samt även göra bort annat skolarbete eller läxor. Så bilden som ges inmedia att distansundervisning är negativt för alla stämmer inte!
Alex • Matten är absolut svårast över distans.
Jag går i trean på gymnasiet och majoriteten av mina betyg har försämrats. Förr hade jag nästan högsta betyg i Matte men nu är jag på gränsen till underkänt, trots att jag deltar i alla genomgångar och åtminstone försöker jobba med uppgifterna i boken. Det är mycket svårare att koncentrera sig och att förstå nya moment.
Susann • Det är bedrövligt hur kommunen behandlar eleverna som har distansundervisning. Inte nog med att många elever mår dåligt av hemundervisningen redan, så har många familjer med svag ekonomi även svårt med ökad utgift för mat till ungdomarna. Inte blir det bättre när skolorna bara lämnar ut matlådor under ca 1,5 timme under dagen. Då har många elever lektion eller kort rast så dom hinner inte hämta maten. Detta leder till att det finns elever som inte får mat på hela dagen, men har hög press att prestera i skolarbetet. Inte nog med det så vill kommunen börja sälja skolmat till privatpersoner. Då får dom betalt två gånger för maten. Vart går våra skattepengar till som skulle gå till eleverna?