En delad bild som visar två olika grupper av ungdomar utomhus. Till vänster står en person som håller i en mobiltelefon och pratar med en vän. Till höger syns två tjejer som står bredvid varandra, klädda i olika tröjor, och poserar med en neutral bakgrund av byggnader och träd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör tjejerna Isabella, Freja, Ebba, Saga, Awa, Nagham om hur de påverkas av sociala medier – och vad de tycker man kan göra om man känner sig nedstämd av innehållet. Foto: Greta Hansson Vikström/SVT

Unga kvinnor känner sig mindre attraktiva – jämför sitt utseende med andra i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

94 procent av svenskarna använder sociala medier idag, men det är unga kvinnor som drabbas hårdast av de negativa aspekterna av sociala medier. De känner sig mindre attraktiva för att de ofta jämför sitt utseende med andra, enligt rapporten Svenskarna och internet.

Unga kvinnor drabbas dessutom i betydligt högre grad än män i samma ålder, enligt rapporten som Internetstiftelsen ligger bakom.

Det är fyra gånger vanligare bland kvinnor att känna sig mindre attraktiva på grund av sociala medier.

– Man ska se ut på ett sätt, och bete sig ”så här”, och säga ”så här”. Det blir väldigt påfrestande, säger Saga Esnestes Roos, 16 år från Falun.

Rapporten visar också att det inte heller är ovanligt bland yngre kvinnor att känna sig ensam och misslyckad när de jämför sig med andra på plattformarna.

Känner du dig ensam när du är på sociala medier?

– Jag brukar inte tänka att jag är utanför och ensam. Det är kanske om man ser sina vänner umgås med varandra i sådana fall, säger Ebba Baggens, 16 år från Sifferbo.

Bred syn på vad ett vackert utseende är

Däremot anser var fjärde ung kvinna att sociala medier har breddat deras syn på vad ett vackert utseende är, eftersom många olika skönhetsideal ändå lyfts fram på internet, enligt rapporten.

Det är i särskilt hög grad yngre kvinnor, födda på 90-, 00-, eller 10-talet, som anser det. Skillnaden är mycket stor jämfört med män i samma ålder. Bara 4 procent av män födda på 90-talet har svarat ja, medan hela 23 procent av kvinnorna födda samma tiotal svarat ja.

Så har undersökningen gjorts:

• Det är Novus som på uppdrag av Internetstiftelsen gjort datainsamlingen om internetanvändning i Sverige, under slutet av 2023 och början av 24. Syftet med undersökningen är att bättre förstå svenskarnas vanor på internet.

• 2 509 personer över 16 år har intervjuats, samt kompletterande intervjuer har gjorts med barn mellan 8-19 år.

• Undersökningen består också av flera delar där Novus bland annat samlat in material från en slumpmässigt rekryterad Sverigepanel.

● Svenska och internet är den största undersökningen om internetanvändning i landet.

Källa: Internetstiftelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.