Om det är så att arbetsgivaren hanterar komponenterna eller gasen på ett sätt som gör att det inte finns någon risk för hälsoskadliga nivåer så behövs det inget larm. I riskbedömningen b
Behövs en samlad bild
Det finns flera faktorer som behöver kontrolleras enligt Ann-Louise Jonsson, sakkunnig inom kemi vid Arbetsmiljöarbetet. Det kan till exempel handla om hur många som kan påverkas, om det kan finnas risk för stora utsläpp och vad kan konsekvenserna av ett utsläpp bli.
– Arbetsgivaren måste ta reda på vilka mängder som kommer ut vid en eventuell felhantering och vad det finns det för ventilation. De är flera saker som man måste beakta. Det är en samlad bild av hur det ser ut, säger Ann-Louise Jonsson.
Inspektioner genomförs
När Arbetsmiljöverket gör sina inspektioner tittar de bland annat på vilka åtgärder som redan finns på plats. Är systemen slutna och hur arbetsgivaren säkerställt att det inte går att blanda fel kemikalier.
Det finns inget lagkrav på att äldre badhus med äldre blandningssystem behöver installera larm?
– Lagen gäller oavsett om det är ett gammalt eller nytt badhus. I det här fallet är det alltid arbetsgivaren som står för en riskbedömning, oberoende på om det rör sig om nya eller gamla faciliteter, säger Ann-Louise Jonsson.