Utspelet görs i ljuset av att Trafikverket ska lämna sitt förslag om, och att regeringen till våren ska börja fatta beslut om fördelning av många miljarder till framtida infrastruktursatningar. Det handlar om 622,5 miljarder kronor som ska fördelas till år 2029.
”Det är dags att satsa på Ostkustbanan”, skriver de båda landshövdingarna. ”Prioritera Ostkustbanan framför satsningar i andra delar av landet.”
Framtida befolkningsexplosion
I artikeln beskriver Gävleborgs Per Bill och Västernorrlands Gunnar Holmgren också hur de ser på utvecklingen i östra Svealand, som de menar lider av växtvärk, och att man väntar sig en framtida befolkningsexplosion i området de kommande 25 åren. Man menar att för att detta ska vara möjligt så är det ett måste att knyta samman norra och södra Sverige och integrera den nybyggda Botniabanan i vårt nationella järnvägssystem.
”Inte minst för att ett Sverige norr om Uppsala också kan bidra till att lösa Mälardalens bostadskris. Ostkustbanan behöver därför byggas om till dubbelspår för att möjliggöra för människor att bo, resa och jobba.”
Kortare restider
Landshövdingarna pekar också på de förkortade restider som ett dubbelspår skulle innebära för resor till och från Stockholm:
”Då skulle en resa mellan Stockholm och Sundsvall gå på 2 timmar och mellan Stockholm och Gävle på 1 timme. Idag tar dessa sträckor 3 timmar och 40 min respektive 1 timmar och 25 min. Att bo där du vill och jobba eller studera där du vill när bostäder och jobb växer fram längs hela banan är en fantastisk möjlighet och valfrihet.”
”Det finns förutsättningar – men en bra järnväg saknas”
Det är främst längs kusten som det glappar i infrastrukturen, anser Bill och Holmgren. ”Trots ett bra befolkningsunderlag och expansivt näringsliv saknas en fungerande kustjärnväg, som kan binda ihop landet och skapa bostads- och tillväxtmöjligheter.
Nu är det därför hög tid att rusta upp Ostkustbanan till dubbelspår och att prioritera detta högre än byggande av ny järnväg i andra delar av landet”, skriver de i debattartikeln.