Den stora nyheten i den infrastrukturproposition som presenterades på torsdagen är att regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg så att Stockholm, Göteborg och Malmö bättre knyts samman.
Flaskhals läng Norrlandskusten
Den som väntade på nyheter om Ostkustbanan väntade dock förgäves. Nya Ostkustbanan AB som driver en utbyggnad av dubbelspår på sträckan Gävle – Sundsvall – Härnösand fick nöja sig med formuleringen att regeringen vill prioritera godstransporterna på järnväg, men det räcker för att dubbelspårsutbyggnaden ska bli av återstår att se. Kostnaden är beräknad till drygt 25 miljarder.
– Beskedet att regeringen vill prioritera godstransporterna ser vi ändå som något positivt för Ostkustbanan. Banan är en 27 mil lång flaskhals längs Norrlandskusten och det är först när den byggs ut till dubbelspår som järnvägssystemet får full effekt av Botniabanan, säger Ingela Bendrot vd för Nya Ostkustbanan AB.
”Riskerar bli gökunge”
Bolaget är bildat av landstingen och regionerna längs södra Norrlandskusten för att driva frågan om en utbyggnad av Ostkustbanan. Men samtidigt som regeringens prioritering av gods ses som ett positivt besked oroar beskedet om höghastighetstågen mellan storstäderna i södra Sverige.
– Det förslaget är besvärligt utifrån vårt perspektiv. En stor satsning på höghastighetståg riskerar att bli en gökunge som under lång tar de resurser som skulle behövas till annat, säger Ingela Bendrot.
Nej från moderaterna idag
Till saken hör emellertid ett besked från moderaterna på torsdagen att man inte längre stödjer en utbyggnad av högshastighetståg. Tidigare har också liberalerna och sverigedemokraterna motsatt sig planerna medan centern och kristdemokraterna ännu inte tagit ställning.
Sammantaget är det alltså oklart om det finns en majoritet i riksdagen för höghastighetståg.