Hemtjänsten i Söderhamn bara växte och växte och 2015 gick det ibland över 50 medarbetare per enhetschef.
– När jag hade medarbetar- och lönesamtal tog det mig nästan två månader. Under den tiden blev allt annat blev lidande, säger enhetschefen Susanne Wikström.
Viktig information föll mellan stolarna
Och personalen håller med om problemen. Ett exempel var morgonmötena.
– När det är mycket folk på ett ställe så blir det surrigt och rörigt. Viktig information gällande kunderna föll ibland mellan stolarna, säger Marie Andersson, undersköterska.
10-30 medarbetare per chef
Omvårdnadsnämndens lösning på problemet blev att öka antalet chefer för att minska antalet medarbetare per chef. Nu är målet att det ska gå 10-30 medarbetare per chef. Trots att systemet inte är fullt ut genomfört ännu, tycker man sig redan se positiva effekter.
– Vi mår mycket bättre nu både som grupp och som medarbetare, säger undersköterskan Lina Fager.
– Jag tror det här är en trippeleffekt, säger omvårdnadsnämndens ordförande Katarina Hedberg (S). Får cheferna möjlighet att leda sin personal och ta fram det bästa hos dem, mår både chefer och personal bättre. Och mår personalen bra blir också omvårdnaden bättre.