– Det är i sig förolämpande att ta en kulturs mattradition och göra sådana här challenge-filmer, säger Richard Tellström måltidsforskare.
Men måltidsforskaren Richard Tellström menar att trenden också kan ge positiva sidoverkningar.
– Det blir ju också affärsmöjligheter av det här. Inte bara i att sälja surströmming, utan framför allt i att ordna surströmmingsturism, säger Richard Tellström.
Utmaningen skulle kunna locka foodisar
Richard Tellström menar att det säkert finns ett intresse av att komma och besöka salterier längs Norrlandskusten och se hur surströmming fiskas, bereds och lagras. Inte minst bland så kallade foodisar, som har ett stort matintresse och reser jorden runt för att äta sig igenom allt från tre-stjärniga Michelinkrogar till väldigt lokala och ovanliga maträtter.
Sedan tre år tillbaka har det varit mer eller mindre brist på surströmming inför premiären och även i år har det flaggats för brist. Men Richard Tellström tror inte att den globala surströmmingstrenden på sociala medier utgör något hot mot tillgången.
– Man kan väl tänka sig att sådana här utmaningar med surströmming har en begränsad livslängd, säger Richard Tellström.
Klicka på videoklippet ovan och se hur folk runt om i världen reagerar på surströmming!