Kommunstyrelsen i Hudiksvall tog idag upp frågan om dubbelspår längs med nuvarande sträckning på ostkustbanan. Hudiksvalls kommun har tidigare tagit fram en översiktsplan som kommunstyrelsen idag tog beslut om att förorda.
Röstningen i kommunstyrelsen slutade 11 mot fyra. Moderaterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna ville avslå. Vidare debatt kommer hållas i kommunfullmäktige.
Översiktsplanen som kommunstyrelsen idag ställer sig bakom kan komma att användas om Trafikverket väljer att dra rälsen enligt den sträckningen. Trafikverket utreder även en helt ny sträckning, men väntas ta beslut nästa år.
SJ vill ha snabbtåg
SJ har tidigare yttrat sig och ser helst en delad spårlösning där långsammare passagerartåg kan köra genom Hudiksvallscentrum, längs nuvarande spårdragning, medan godståg och snabbtåg har möjligheten att passera i hög hastighet, 250 kilometer i timmen, utanför stadskärnan.
– Det har funnits tidigare och i framtiden kommer ostkustbanan att ha fler kunder. Då tänker vi tåg som kör non-stop från Sundsvall ned till Arlanda och Stockholm, säger Tomas Weibull på SJ.
Detta har politiker haft starka synpunkter emot.
Läs även: Politiker vill stoppa SJ:s planer på snabbtåg förbi länet
Länsstyrelsen kritiska
Länsstyrelsen har även yttrat sig om kommunens förslag till en framtida järnväg genom centrala Hudiksvall. Myndigheten ser fortfarande stora risker för att stadens kulturhistoriska miljö skadas.
Läs även: Länsstyrelsen kritiska till dubbelspår.