Läraren Gustav Wigren står vid en whiteboard och gestikulerar medan han pratar med en grupp studenter som sitter vid bordet. De lyssnar uppmärksamt i ett klassrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vad tycker du?”. Det är en av frågorna som samhällsläraren Gustav Wigren kan få i klassrummet när känsliga ämnen diskuteras. Hör i klippet vad han svarar eleverna. Foto: Madlyn Alabdullah

Känsliga ämnen tufft för lärarna i klassrummet: ”Elever vill att man väljer sida”

Publicerad

Lärare i samhällsorienterade ämnen möter allt fler utmaningar i klassrummet på grund av ökande krig och konflikter i världen. Det visar en studie från bland annat Umeå universitet. Gustav Wigren som är gymnasielärare på Staffangymnasiet upplever att yrket har blivit mer krävande när globala konflikter och krig diskuteras.

Läraren Gustav Wigren som har gymnasieelever i sitt klassrum upplever att elever ofta har starka åsikter och känslor när kontroversiella ämnen, som till exempel konflikterna i Mellanöstern, tas upp. Han understryker vikten av att vara förberedd som lärare och att hålla sig borta från egna åsikter.

– Det är extremt viktigt att man inte går in med tron att man ska lösa konflikter som samhällskunskapslärare eller att man ska få eleverna att anta en viss ståndpunkt. Däremot kan man så ett frö så att de tänker på ett mer kritiskt sätt och får en mer nyanserad bild av det hela, säger Gustav.

SVT inifrån skolan

Svårare för lärare enligt studie

I ett forskningsprojekt utfört vid bland annat Umeå Universitet menar man att det blivit svårare för lärare att förutse hur diskussioner i laddade och komplexa frågor utvecklas. Studien visar också att det krävs olika strategier och metoder för att behålla en inkluderande och respektfull lärmiljö.

I klippet ovan berättar Gustav Wigren mer om lärarens roll i att navigera känsliga diskussioner i klassrummet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT inifrån skolan

Mer i ämnet