Läraren Gustav Wigren som har gymnasieelever i sitt klassrum upplever att elever ofta har starka åsikter och känslor när kontroversiella ämnen, som till exempel konflikterna i Mellanöstern, tas upp. Han understryker vikten av att vara förberedd som lärare och att hålla sig borta från egna åsikter.
– Det är extremt viktigt att man inte går in med tron att man ska lösa konflikter som samhällskunskapslärare eller att man ska få eleverna att anta en viss ståndpunkt. Däremot kan man så ett frö så att de tänker på ett mer kritiskt sätt och får en mer nyanserad bild av det hela, säger Gustav.
Svårare för lärare enligt studie
I ett forskningsprojekt utfört vid bland annat Umeå Universitet menar man att det blivit svårare för lärare att förutse hur diskussioner i laddade och komplexa frågor utvecklas. Studien visar också att det krävs olika strategier och metoder för att behålla en inkluderande och respektfull lärmiljö.
I klippet ovan berättar Gustav Wigren mer om lärarens roll i att navigera känsliga diskussioner i klassrummet.