Tjej som läser bok med hjälp av ett verktyg för dyslektiker som gör att man bara ser en rad i taget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur Sigrid Wiklunds hjälpmedel för personer med dyslexi fungerar. Foto: Stefan Larsson/SVT

Läsningen var en stress för Sigrid – skapade eget verktyg för dyslektiker

Publicerad

Gymnasieeleven Sigrid Wiklund har dyslexi. När hon gick i grundskolan tyckte hon det var jobbigt att läsningen tog lång tid och att resten av klassen var klara före henne. Nu har hon skapat ett eget verktyg som hjälper henne.

SVT INIFRÅN SKOLAN

Med hjälp av sitt verktyg kan hon läsa rad för rad och täcka både raderna över och under. Hon fick idén när hon gick andra året på gymnasiet. Nu går hon tredje året och säljer verktyget med sitt UF-företag.

SVT inifrån skolan

– Jag vill särskilt att det ska finnas på skolor för just elever, säger hon.

Sigrid Wiklund har gjort en utredning och fått diagnosen dyslexi. Därför får hon bland annat längre tid på sig vid prov och har ibland möjligheten att göra prov muntligt. Men ett bra verktyg för läsningen har inte funnits, känner hon.

– Det känns jättestort att det här verktyget kan hjälpa andra, säger hon.

Vad är dyslexi och hur vanligt är det?

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, delar in läs och skrivsvårigheter i två kategorier.

• Generella läs- och skrivsvårigheter som förekommer hos 25% av befolkningen och omfattar till exempel neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, hörsel- och synnedsättningar eller annat modersmål. Med god läs- och skrivträning/anpassning kan svårigheterna mer eller mindre tränas bort.

• Dyslexi som är en funktionsnedsättning i hjärnans fonologiska system. Funktionsnedsättningen är ärftlig och förekommer hos 5-8 procent av befolkning. Dyslexi kan inte tränas bort, men med rätt stöd och anpassning kan läs- och skrivförmågan tränas upp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT inifrån skolan

Mer i ämnet