Forskarna i Gävle har följt elevsvar i enkäter från 2016 till 2024 och ser att nätmobbningen har ökat kraftigt under de här åren.
Nätmobbning ökar
De ser att mobbningen ofta sker via sociala medier och att ökningen har ett tydligt samband med Snapchats och TikToks genomslag.
– Exkludering är vanligt, det bildas grupper där vissa inte får vara med, och i Snapchat kan man se vem som är med vem via kartfunktionen, och det blir lätt att man tänker ”varför får inte jag vara med”, säger Davoud Masoumi, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle, och studiens huvudförfattare.
Resultaten i studien visar på vikten av samarbete mellan skolpersonal, elever och föräldrar för att kunna motverka nätmobbning (se mer i faktarutan längst ner).
Självmord som värsta konsekvens
Hur skolpersonal hanterar nätmobbning är avgörande, menar huvudförfattaren Davoud Masoumi.
– Det finns fall där det utsatta barnet slog larm utan att läraren lyssnade, och där det slutade med självmord. Lärarna har en central roll för barnens utveckling, säger Davoud Masoumi.
Forskargruppen tipsar om sju punkter som skolan kan arbeta med för att minska nätmobbning. Men hur vet de att metoderna fungerar?
Mycket forskning på ämnet
Silvia Edling som, också har varit med och gjort studien, lyfter fram att mobbning är ett ämne som har forskats mycket på, både nationellt och internationellt.
– Studie på studie visar att en positiv skolmiljö gynnar trygghet. Med positiv skolmiljö menar jag starka relationer mellan både lärare och elever, och i elevgruppen. Att skolan arbetar mycket med mjuka värden, samtidigt som det finns tydliga strukturer, säger Silvia Edling.
Funkar samma strategier mot nätmobbning som mot mobbning i skolan?
– Det vet vi inte säkert. Där behövs mer forskning. Men det finns ingen skarp skiljelinje mellan dem. Nätmobbning är också människor som interagerar med varandra i ett rum. Klassrummet är ett rum, korridoren är ett rum, skolgården är ett rum och Tiktok är ett rum.
Studien identifierade sju strategier som skolor kan använda för att minska nätmobbning:
1. Systematiska skolundersökningar för att kartlägga mobbningsmönster. Ett exempel är Gävlemodellen, en enkätundersökning som drivs av Gävle kommun, skolorna i Gävleborgs län, och Högskolan i Gävle och som görs två gånger per år i länets skolor.
2. Stärka relationer mellan elever och skolpersonal. Skapa nära relationer mellan lärare och barn är en viktig faktor. Lärare har avgörande roll i barns utveckling och om relationen är stark minskar mobbningen.
3. Lagbyggande aktiviteter som främjar inkludering i elevgrupper.
4. Ökat samarbete med föräldrar för att höja medvetenheten om barns digitala beteenden.
5. Användning av skolhälsoteamets expertis för att identifiera och förebygga mobbning.
6. Utbildning för skolpersonal i digital kompetens och identifiering av nätmobbning.
7. Utformning av specifika insatser för flickor som ofta utsätts för mer subtil mobbning.
Källa: Studien School staff strategies for identifying dealing with and preventing cyberbullying among swedish primary school pupils, som är gjord av Davoud Masoumi , Maryam Bourbour, Silvia Edling , Peter Gill och Guadalupe Francia, vid Högskolan i Gävle.
Om studien: 25 skolanställda på tre grundskolor i en icke namngiven kommun intervjuades: lärare, rektorer och skolhälsovårdspersonal.
Ännu en uppgift på lärarnas bord? Hör forskaren Silvia Edling om lärarnas roll i att minska nätmobbning.