Ostkustbanan kan mångdubbla sin kapacitet med ett dubbelspår. Foto: SVT/TT

Regeringen söker EU-pengar till dubbelspår på Ostkustbanan

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har beslutat att tillstyrka elva projektansökningar om medfinansiering från EU. Det handlar bland annat om två etapper på Nya Ostkustbanan.

Ansökan omfattar för Nya Ostkustbanans del sträckan Stångån-Dingersjö samt en ny dragning till Gävle hamn. Det rör sig om investeringar på drygt 970 miljoner kronor, det framkommer i ett pressmeddelande från Nya Ostkustbanan.

– Vi är mycket nöjda med att regeringen nu ansöker om medel från EU för utbyggnad av dubbelspår. Vi hoppas att EU godkänner ansökan, vilket skulle betyda att EU då skulle gå in och medfinansiera med 30 procent. För dessa två etapper skulle det betyda närmare 300 miljoner, säger Peder Björk, ordförande i Nya Ostkustbanan, i ett pressmeddelande.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Prislapp på 30 miljarder

Att genomföra en utbyggnad till dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Härnösand kostar runt 30 miljarder.

– Vi arbetar aktivt för att EU ska medfinansiera även de investeringar som ligger längre fram i tiden, säger Peder Björk.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Mer i ämnet