De flesta föräldrar vill att deras barn ska trivas och må bra – speciellt i skolan. Ett socioemotionellt team är en evidensbaserad strategi för att förstärka sannolikheten för just det.
– Vi ligger i framkant i Sverige där, det är större i en del andra länder men det kommer mer och mer i Sverige också, säger rektor Kennet Fröjd om satsningen.
Punktinsatser
SEL-teamet arbetar både proaktivt med temadagar men gör även punktinsatser i grupp och med enskilda elever allteftersom olika problem dyker upp. Det kan exempelvis handla om mobbing eller psykisk hälsa.
Enligt rektorn är teamet också duktiga på sociala medier och hänger med i vad som händer i ungdomarnas digitala värld. Även om hatkontot som startades i Hälsingland inte lett till någon insats från skolan sida har SEL-teamet kontinuerligt samtal med eleverna om näthat.
Gymnasiebehörigheten har ökat
Sedan införandet av SEL-teamet för tre år sedan har skolan ökat gymnasiebehörigheten. Årets nior hade i våras (när de gick i åttan) en gymnasiebehörighet på 85 procent – vid jul låg samma siffra på 92 procent.
– Förbättrade meritvärden beror ju på flera faktorer där SEL-teamet så klart bidar, säger rektorn och fortsätter:
– De har definitivt främjat studieresultaten men i ännu högre grad elevernas sociala och emotionella utveckling.