Höstlöven har ännu inte hunnit falla. Ändå har Per Gessle under året hunnit med två skivsläpp och sommarturné. ”En vacker dag” är den andra delen i hitmakarens Nashvilleprojekt.
– Tanken var att släppa del två ”En vacker dag” precis före turnén i somras, men det hade riskerat att döda den första skivan som var i full gång och gick väldigt bra. Så vi valde att flytta fram den andra delen till september och börja om, säger Per Gessle till SVT Nyheter Halland.
”En väldigt fin platta”
Per Gessle möter upp oss en solig dag i Tylösand. Medan vår fotograf förbereder tekniken tittar popstjärnan ut över havet och mot de tätbebyggda husen som har första parkett med utsikt mot Tylön. Vid en av tomterna syns ett gäng byggarbetare.
– Det är alltid någon som köpt en tomt och börjar bygga. Helst på höjden. Men ofta tröttnar de och lägger ner efter något år.
Bygglov och grannar som sätter sig emot?
– Precis.
Är du en granne som klagar på nybyggen?
– Hehe, nej. Jag är en snäll granne, säger Per Gessle och ler.
Du släpper alltså två skivor samma år. Vad skiljer dem åt?
– De är ganska lika. Det är samma musiker och Nashvillegräddan som spelar på båda skivorna. Jag har två nya duettpartners i John Holm och Linnea Henriksson. Det är en väldigt fin platta, och det är inte så att jag har delat upp skivorna i ett a- och b-lag. Gillade man den första skivan kommer man att älska den andra. Hatade man den första så kommer man inte att gilla den andra.
LÄS MER: Per Gessle om samarbetet med Lars Winnerbäck
Mycket riktigt håller Per Gessle kvar i ljudbilden på den nya skivan med akustiska gitarrer, pedal steel och fiol. Möjligtvis är de avskalade låtarna de mest framträdande.
– Nashvilleplattorna är ganska privata och personliga så det är klart att det låg nära till hands att jag sökte mig tillbaka till mitt ursprung. Den musik som jag lyssnade på när jag blev formad låtskrivare handlade mycket om 60-talets melodier och 70-talets singer-song-writers. John Holm är en stor del av det. Låtarna på det här projektet kommer från akustisk infallsvinkel som är kryddad med klassiska Nashvilleingredienserna. Det föll sig naturligt på något sätt.
Barndomsidolen med på nya skivan
Per Gessle har genom åren lyft fram barndomsidolen John Holm. Singer-song-writern finns med på ”En vacker dag” i duetten ”Det är vi tillsammans”. Vi når John Holm på telefon.
– Per hörde av sig sent i höstas när vi spelade i Stockholm och frågade om jag ville vara med på en låt. Jag minns att min fru blev väldigt förvånad när han stod i vårt kök en dag när han skulle hämta upp mig till studion för att spela in låten. Hon blev nog starstruck, säger John Holm och skrattar.
Hur skulle du beskriva låten?
– Den är vemodig men väldigt, väldigt vacker. Det är lite liknande stämning som ”Småstadsprat” som också är en mycket bra låt. Jag gillade hela den plattan och texterna. Det var mer avklätt än på Pers tidigare skivor.
Du och Per har haft kontakt länge?
– Ja, jag gjorde väl intryck hos honom när han var tonåring hemma i Halmstad. Han brukade skriva brev till mig och vi talades vid då och då. Han skickade en skiva med ”Billy” till mig om jag inte minns fel. Det var fint att träffa honom nu igen. Det är som ett ”long lasting friendship” även om vi levt på väldigt olika vägar, avslutar John Holm.
SE MER: ”Roxette spelade på lånad tid”
Funderar på att översätta till Engelska
De båda plattorna är, bortsett en låt, skrivna på svenska, men det är inte omöjligt att se plattorna i en annan skepnad framöver.
– Jag skulle vilja göra Nashvilleprojektet på engelska. Men det skulle kräva en del och ta mycket tid, säger Per Gessle.
Du nämner att 60- och 70-talsmusiken formade dig till låtskrivare. Vilken musik berör dig i dag?
– Om jag lyssnar på ny musik så gör jag det aktivt håller jag koll på vad som händer ur en professionell synvinkel. Men om jag ska lyssna själv när jag äter middag eller liknande så väljer jag mest 70-talsmusik. Philly soul och Kris Kristoferson för att nämna några exempel i mitt gamla arkiv.
LÄS MER: Gessle berättar om den första skivan i Nashvilleprojektet
– Jag tycker att det är spännande hur man gör ny musik i dag. Det görs ju inte direkt på instrument längre utan via datorer där man klipper och klistrar och har sig. Det jag tar med mig in i den världen är att jag kan harmonilära och vet hur man bygger upp en komposition på ett gammaldags sätt. Hybriden mellan de två världarna är spännande.
Han fortsätter:
– Unga människor som bara suttit i protoolssystem och inte kan spela instrument saknar en musikhistoria som jag tycker är viktig. Men det tycker jag väl för att jag är äldre. Samtidigt är det viktigt för mig att vara öppen för nya influenser och inte vara vara fast i det gamla.
Gyllene Tider fyller 40
Gyllene Tider närmar sig 40 år som band. Hur ser planerna ut för ett jubileum?
– Vi har inte satt oss ner pratat om vi ska hitta på någonting. Det är ju så med Gyllene Tider att man kan hitta ett nytt jubileum varje år. Nästa år är det 40 år sedan den första gula klassiska ep:n. Ett år senare är det första lp:n, och så kan man hålla på.
Många band väljer att jubilera med att framföra sin första skiva i sin helhet vilket innebär en del låtar som annars inte spelas så ofta. Hur hade det varit att spela låtar som Himmel no 7 och Revolver upp från första skivan?
– Det är ingen dum idé alls. Det har vi aldrig gjort med Gyllene. Man kanske skulle kunna köra en kväll med första albumet och nästa kväll andra och så vidare. Det är ett härligt band. Ingenting annat låter som Gyllene Tider, avslutar han med ett leende.