• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Vibrationer i Hallandsåstunnlarna

Uppdaterad
Publicerad

Sedan en vecka tillbaka kör tågen i Hallandsåstunnlarna med sänkt hastighet.

Orsaken är att Trafikverket ska ha fått in fyra larm från lokförare om skakningar och vibrationer ombord på tågen.

– Sänkningen trädde i kraft under onsdagen förra veckan, säger Erik Lööv, projektchef på Trafikverket, till SVT Nyheter Halland.

Hallandsåstunneln

”Vågar inte spekulera”

Trafikverket har valt att sänka hastigheten från 200 km/h till 140 km/h. Nu kommer man att se över den tekniska anläggningen och titta på om problemet kan vara kopplat till enskilda tåg. Men när problemet kan vara löst är oklart.

– Jag vågar inte spekulera i det. Sänkningen gäller tillsvidare men ska inte påverka tidhållningen utan det handlar om komforten, säger Erik Lööv.

Tog 23 år

Tunneln invigdes 8 december 2015, vilket var 23 år efter byggstart. Bygget har kantats av skandaler. Bland annat blev kor förlamade när tätningsmedlet Rocha-Gil läckte ut och förgiftade bäckar och vattendrag. Även de som arbetade i tunneln blev sjuka.

När regeringen beslutade om tunnelbygget 1991 sattes prislappen till en miljard kronor. Slutnotan blev istället 10,8 miljarder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet