Orsaken är att Trafikverket ska ha fått in fyra larm från lokförare om skakningar och vibrationer ombord på tågen.
– Sänkningen trädde i kraft under onsdagen förra veckan, säger Erik Lööv, projektchef på Trafikverket, till SVT Nyheter Halland.
”Vågar inte spekulera”
Trafikverket har valt att sänka hastigheten från 200 km/h till 140 km/h. Nu kommer man att se över den tekniska anläggningen och titta på om problemet kan vara kopplat till enskilda tåg. Men när problemet kan vara löst är oklart.
– Jag vågar inte spekulera i det. Sänkningen gäller tillsvidare men ska inte påverka tidhållningen utan det handlar om komforten, säger Erik Lööv.
Tog 23 år
Tunneln invigdes 8 december 2015, vilket var 23 år efter byggstart. Bygget har kantats av skandaler. Bland annat blev kor förlamade när tätningsmedlet Rocha-Gil läckte ut och förgiftade bäckar och vattendrag. Även de som arbetade i tunneln blev sjuka.
När regeringen beslutade om tunnelbygget 1991 sattes prislappen till en miljard kronor. Slutnotan blev istället 10,8 miljarder.