SVT Nyheter Helsingborgs granskning visar fallgropar i kommunens nyckelåtgärder. Utsläppen från trafiken minskar inte tillräckligt fort, industrin siktar på klimatneutralitet först 2045 och koldioxidinfångningen är långt ifrån garanterad.
Trots det är Amir Jawad (L), ordförande i miljönämnden, övertygad om att Helsingborg kommer nå målet om klimatneutralitet 2030.
Oppositionen delar inte den bilden.
– Med de åtgärder vi sett hittills blir det svårt att nå våra mål, menar kommunalrådet Sofia Kamlund (MP).
Inga kompensatoriska åtgärder
Varken det styrande blocket, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna, eller stödpartiet Sverigedemokraterna tror på att begränsa trafiken.
– Det är inte aktuellt med sänkt hastighet eller färre parkeringsplatser, säger Amir Jawad (L).
Miljöpartiet, å andra sidan, tror att det är vägen framåt.
Industrin tror sig inte bli klimatneutral till 2030. Kompenserar ni för det?
– Det är inte kommunens uppdrag, anser Petri Kaldjärv (SD), ledamot i kommunstyrelsen.
Vem finansierar räddningen?
Enligt de tre politikerna är tekniska innovationer som koldioxidinfångning centralt för att nå målet.
Men medan miljöpartisten och liberalen anser att kommunen ska ta ekonomiskt ansvar för satsningen frånsäger sig sverigedemokraten ansvar.
– Kommunen har ett grunduppdrag – och det är vår välfärd. Vi behöver vara rädda om de pengar vi har.
Utan anläggningen lär klimatlöftet fallera.
Många frågetecken
Samtidigt som Amir Jawad menar att många pusselbitar börjat falla på plats, är Sofia Kamlund mer skeptisk.
– Det finns jättemånga frågetecken kvar. Därför är det viktigt att vi får fram ett bra beslutsunderlag, så att vi vet vilka mer åtgärder som måste in. Tyvärr tror jag att vi måste ha en CCS-anläggning för att bli av med koldioxiden.
Vad innebär det för trovärdigheten om ni inte håller klimatlöftet?
– Det minskar såklart trovärdigheten. Det lägger också press på styret att vidta åtgärder som gör att vi når upp till det, säger Sofia Kamlund.