Helsingborgs stad har lagt in högsta växeln för att få riksdagspartierna att vilja satsa på en väg- och tågtunnel under sundet (HH-förbindelsen).
Före årsskiftet väntas en svensk-dansk utredning bli klar och den kommer att ligga till grund för hur Danmark och Sverige går vidare.
Antingen läggs projektet ner eller så startas ytterligare en utredning. Då för att ta reda på var tunnlarna ska byggas mellan Helsingborg och Helsingör.
Landskrona kämpar för sin tunnel
Men Landskrona har ännu gett upp sin vision som de kallar Europaspåret.
I detta förslag handlar det om två tågtunnlar under sundet: en för persontåg och en för godståg.
Här går sträckningen mellan Köpenhamn och Landskrona.
– Det blir snabbare restider i hela regionen, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande.
Kan ta godstrafik
Strandberg och stadsdirektör Christian Alexandersson anser dessutom att Europaspåret är en bättre lösning än HH-tunneln eftersom Landskrona-förslaget rymmer godstrafik i järnvägstunneln.
Det gör inte HH-förbindelsen. Den danska transportministern har dock avfärdat projektet som alltför kostsamt.
Ni lobbar aktivt för idén. Vad möter ni för reaktioner?
– Det är tudelat. Vi möter motstånd från politiken eftersom förslaget inte är känt, men vi möter förståelse från pendlare, från industrin och från dem som jobbar med infrastruktur, säger Strandberg.
I videon ovan kan du lyssna på fler argument från tunnelförespråkarna i Landskrona.
Tunnelprojektet under sundet – så är läget
Europaspåret är en 19 kilometer lång järnvägstunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för fjärr-, regional- och godståg. Projektet drivs av Landskrona stad. Tunnelprojeket skulle kosta nära 50 miljarder svenska kronor att bygga.
En fast väg- och järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör (HH-förbindelsen) beräknas kosta omkring 30 miljarder danska kronor, och ska finansieras med vägavgifter från vägtunneln.
Landskronas ledning föreslår att Europaspåret finansieras med överskottet från Öresundsbron, alternativt med vägavgifter från HH-tunnelns vägtunnel. Båda projekten räknar med att få EU-stöd.